طراحی سایت با وردپرس یا برنامه نویسی ؟ سوالی است که عده زیادی که می خواهند به سمت طراحی و برنامه نویسی سایت بی آیند ممکن است با آن رو به رو بشوند و در بین دو راهی قرار بگیرند.

این سوال هم برای کسانی که ابتدای راه یادگیری هستند و هم برای افرادی که می خواهند یک سایت را به شرکت های طراحی سایت سفارش بدهند پیش می آید. در این مقاله ما می خواهیم به این موضوع بپردازیم و بررسی کنیم و ببینیم هر کدام از این انواع طراحی سایت ها کدام بهتر هست.


ویژگی های یک وب سایت خوب چیست؟


افراد زیادی هستند که ترجیح آن ها این است که از سیستم های مدیریت محتوا استفاده کنند نظیر وردپرس ، جوملا، دروپال و … که خب این گونه از سیستم های مزایای زیادی دارند اما در کنارش معایبی را هم دارند.

عده ی دیگری هستند که برنامه نویسی را برای طراحی سایت انتخاب می کنند که این گونه افراد هم دلایلی دارند نظیر مزیت های زیادی که این روش دارد اما این شیوه های معایبی دارد.

cms یا سیستم مدیریت محتوا چیست؟

با توجه بر این که قصد داریم تفاوت بین طراحی سایت با وردپرس یا برنامه نویسی را مورد چالش قرار دهیم بهتر هست اول در خصوص سیستم های مدیریت محتوا توضیحی را بدهیم زیرا که وردپرس نیز خود یکی از انواع سیستم مدیرت محتوا می باشد.

cms یا همان سیستم مدیرت محتوا مخفف عبارت Content Management System می باشد. این سیستم های مدیریت محتوا توانستند به ما کمک کنند که کمتر از برنامه نویسی استفاده کنیم و خیلی سریعتر بتوانیم پروژه را تمام کنیم.


معروف ترین این سیستم های مدیریت محتوا همان طور که پیش تر گفتیم وردپرس ، جوملا، دروپال می باشد.

وردپرس چیست؟

وردپرس امروزه به یکی از محبوب ترین روش ها برای طراحی سایت تبدیل شده است و خیلی از سایت هایی که می بینید با وردپرس ساخته شده است. ابتدا وردپرس به این منظور ساخته شده که برای وبلاگ مورد مصرف قرار بگیرد و با کمک برنامه نویسی php و سیستم مدیریت پایگاه داده my sql ساخته شده. اما بعد از مدتی به دلیل راحتی کار با آن و به خاطر متن باز بودنش سبب شد که پیشرفت زیادی داشته باشد و به یک سیستم مدیریت محتوای کامل تبدیل شود.

سایت های معروف خیلی زیادی هستند که با استفاده از وردپرس ساخته شدند نظیر همیار وردپرس، میهن وردپرس، دیجی کالا مگ، میزبان فا، ژاکت، وب سیما و … که از نمونه مهم ترین سایت هایی است که در حوزه سایت های ایرانی با وردپرس ساخته شده اند.

طراحی سایت وردپرس یا برنامه نویسی

از سایت های خارج از کشوری که بسیار معروف هستند و با وردپرس ساخته شده اند می توان به سونی موزیک، اتاق خبر فیسبوک، بی‌بی‌سی آمریکا، یاهو و … اشاره داشت که خب این نمونه هایی که گفته شد همگی نشانگر این است که وردپرس بسیار قدرتمند است.

اما وردپرس در کنار مزیت هایی زیادی که داشته است و در سایت هایی به این معروفی مورد مصرف قرار گرفته است و نتیجه ی خوبی داشته، معایبی را هم دارد که بنا به این که شما بخواهید چه کاری انجام دهید می تواند این معایب بیشتر دیده شود.

مهم ترین مزیت های وردپرس

در این قسمت می خواهیم در خصوص مزیت های مهمی که وردپرس داشته است و همین موضوع باعث شده است که اینقدر معروف و محبوب شود توضیحاتی را قرار دهیم.

پلاگین‌های کاربردی

تعداد بسیار زیادی پلاگین (افزونه) وجود دارد که شما می توانید از آن ها استفاده کنید و خیلی راحت سایت خودتان را به یک سایت پر از امکانات تبدیل کنید مثلا سایت ساده شما با استفاده از افزونه تبدیل به یک سایت فروشگاهی می شود. پلاگین ها به راحتی می توانند تجهیزات و امکانات زیادی را به سایت شما بیافزایند بدون این که نیاز باشد یک خط کد بنویسید.


چگونه در اینستاگرام تولید محتوا کنید؟


اما همیشه این نکته را به یاد داشته باشید که نصب بیش از حد پلاگین ها اصلا خوب نیست و باعث می شود کارایی و سرعت سایت شما کاهش پیدا کند. پس در استفاده از پلاگین ها زیاده روی نکنید.

حتما برای تهیه پلاگین ها از مخزن وردپرس و یا سایت های معتبر استفاده کنید.

داشتن قالب های آماده

اگر تا به حال تجربه کد نویسی برای سایت را داشته باشید حتما می دانید که تهیه یک صفحه از سایت کار چندان ساده ای نیست و شما نمی توانید به راحتی این کار را انجام دهید. اما با وجود و.ردپرس و قالب های آماده بسیاری که دارد شما می توانید به راحتی سایت هایی با ظاهر های بسیار خوب و حرفه ای داشته باشید.

در خصوص قالب های وردپرس هم این نکته را باید در نظر داشته باشید که حتما از جاهای معتبر تهیه کنید نظیر سایت وردپرس و یا فروشگاه های اینترنتی مانند تم فارست که اگر چه اگر از این سایت ها استفاده کنید لازم است قالب های خود را فارسی سازی کنید و راست چین کنید.

اما سایت های ایرانی هستند که معتبر هستند و می توانید از آن ها قالب تهیه کنید مانند ژاکت، راست چین . ما همیشه این توصیه را داریم که هم افزونه ها و هم قالب های خود را از جاهای معتبر خریداری کنید زیرا که این موضوع برای امنیت سایت شما دارای اهمیت است.

سئو آسان تر

وردپرس گزینه بسیار خوبی هست که شما بتوانید با استفاده از آن سایت خود را سئو بکنید زیرا که کد هایی که وردپرس دارد بسیار تمیز تر هست و همین طور کار کردن با آن هم راحت می باشد در نتیجه گزینه بهتری هست و توصیه می شود که اگر می خواهید سایت خود را بهینه کنید از سایت های وردپرسی استفاده کنید.

تولید و مدیریت محتوای آسان تر

در سایت های وردپرسی شما خیلی راحت می توانید محتوای خود را تولید و منتشر کنید. کار کردن با ابزار های وردپرس بسیار راحت است و انگار شما در محیط ورد در حال کار کردن هستید.

پشتیبانی خوب وردپرس

وردپرس دارای پشتیبانی ها و انجمن های زیادی می باشد که این هم به واسطه این است که وردپرس در چند سال اخیر بسیار محبوب شده است. شما هر وقت در خصوص افزونه ها و همین طور قالب خود به مشکلی خوردید می توانید به راحتی داخل یکی از این انجمن ها سوال های خود را بپرسید و خیلی سریع جواب خود را بدست آورید و از پشتیبانی وردپرس لذت ببرید.

مهم ترین معایب وردپرس

بعد از این که از مهم ترین مزیت های وردپرس گفتیم نوبت به این می رسد که معایب آن را هم بگوییم.

آسیب پذیری وردپرس

از مهم ترین معایب وردپرس که در مورد آن همواره بحث می شود میزان امنیت و نفوذ پذیری آن می باشد. وردپرس حفره های امنیتی زیادی دارد که می توانید امنیت سایت شما را تهدید کند. به همین دلیل باید مدیر سایت همیشه سایت را از نظر امنیت مورد بررسی قرار دهد و مشکلاتی که وجود دارد را از بین ببرد.

طراحی سایت وردپرس یا برنامه نویسی

سرعت سایت

یکی از مواردی که در تجربه کاربری نقش دارد، سرعت سایت می باشد وقتی سایت کند باشد کاربران سایت شما را ترک می کنند و بر روی سئو سایت شما هم تاثیر می گذارد و می تواند مخرب باشد. این مشکل در سایت های وردپرسی زیاد پیش می آید و دلیل آن، استفاده از قالب هایی می باشد که کد نویسی مناسبی ندارند و یا افزونه هایی با کد های مخرب و یا همین طور تداخل افزونه ها با هم می باشد.

طراحی سایت با زبان های برنامه نویسی تحت وب

عده ای هستند که ترجیح می دهند به جای این که از سیستم های مدیریت محتوا استفاده کنند سایت را با استفاده از زبان برنامه نویسی درست کنند. در این روش صفر تا صد این سیستم با استفاده از کد نویسی بدست می آید.


 آموزش پشتیبانی سایت چه کارهایی را شامل می شود؟


برنامه نویسی با زبان php

php یکی از زبان های برنامه نویسی تحت سرور هست که مناسب برای توسعه وب سایت هست. در این زبان برنامه نویسی کد ها بدون اطلاع از اسکریپت ها اجرا می شوند. php متن باز هست و رایگان هست. از مهم ترین شرکت هایی که از php استفاده می کنند Wikipedia، Facebook می باشد. php کارایی بالایی دارد و هزینه کمی برای نگه داری دارد.

طراحی سایت وردپرس یا برنامه نویسی

برنامه نویسی با زبان Asp.net

زبان برنامه نویسی Asp.net به این صورت است که اگر شما می خواهید یک سایت را با استفاده از این زبان راه اندازی کنید باید هزینه بیشتری را متحمل شوید و این که این زبان کاملا با ویندوز سازگار است. 

طراحی سایت وردپرس یا برنامه نویسی

برنامه نویسی با زبان جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی می باشد که مناسب برای برنامه نویسی سمت مشتری و یا همان client می باشد. یعنی هر آن چه که در صفحه سایت از نظر گرافیکی می بینید توسط این زبان نوشته شده است. از مهم ترین سایت هایی که با این زبان نوشته شده اند می توان به Netflix و eBay و Uber اشاره کرد.

طراحی سایت با وردپرس یا برنامه نویسی ؟

در این مقاله ما قصد داشتیم تا شما را با این موضوع بیشتر آشنا کنیم تا متوجه شوید که وردپرس و طراحی سایت با استفاده از کد نویسی چه تفاوت هایی با هم دارند، طراحی سایت با وردپرس مزیت های زیادی دارد از جمله این که در مدت زمان کمتری می توانید سایت را راه اندازی کنید می توانید ظاهر سایت را بعد از مدتی به راحتی تغییر دهید و بدون استفاده از یک خط می توانید امکاناتی را به سایت اضافه کنید.

اما در کنار این مزیت ها، معایبی را هم دارد، آن هم این که خیلی قابل سفارشی سازی نیست و نمی توانید در کد هایش دست ببرید و این که کد های اضافی و غیر ضروری را پاک کنید.

طراحی سایت با استفاده از زبان های تحت وب این مزیت ها را دارد که شما آزادی عمل بیشتری دارد و می توانید بر اساس خواسته خودتان سایت را تغییر دهید. اما خب این کار مناسب برای افراد حرفه ای هست و این که مدت زمانی بیشتری را می طلبد.

پانوشت: طراحی سایت با وردپرس ، طراحی سایت با کد نویسی ، قیمت سایت وردپرسی ، طراحی سایت در کرج 

4.2/5 - (5 امتیاز)