طراحی سایت با وردپرس بدون تردید پرطرفدارترین روش طراحی سایت در قرن 21 است.

تاکنون صدها میلیون وب سایت حرفه ای مختلف با وردپرس طراحی شده‌اند و این وبسایت‌ها روزانه پذیرای میلیاردها بازدیدکننده از سراسر جهان هستند.

در این مقاله می‌کوشیم هرآنچه درباره طراحی سایت با وردپرس لازم است بدانید را به شما بگوییم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

وردپرس چیست؟

شاید بهترین راه برای آشنایی شما با وردپرس، نقل قول از وبسایت مشهور ویکی‌پدیا باشد که در مدخل وردپرس خود این چنین آن را توصیف کرده است:

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا (به انگلیسی: CMS) برای راه اندازی و ایجاد سایت‌ها و وبلاگ‌ها است که شما با استفاده از این سیستم نرم‌افزاری می‌توانید، محتوا سایتتان (متن، فیلم ، تصویر و هر چیز دیگری) را مدیریت کنید. وردپرس (به انگلیسی: WordPress) در ابتدا تنها یک سیستم رایگان وبلاگ‌نویسی بود که امکانات خوبی را در اختیار وبلاگ نویسان قرار می‌داد و سپس به صورت یک سامانه مدیریت محتوا یا نرم‌افزار متن باز برای مدیریت محتوای سایت‌ها معرفی شد. وردپرس با زبان برنامه‌نویسی پی اچ پی نوشته شده و توسط مای‌اس‌کیوال پشتیبانی می‌شود. وردپرس در سال 2003 میلادی توسط مت چارلز مولنوگ معرفی شد.

به زبان ساده، وردپرس امکاناتی را در اختیار شما قرار می‌دهد، که بدون نیاز به داشتن کوچک‌ترین مقدار از دانش برنامه‌نویسی، بتوانید یک وب سایت کامل و حرفه‌ای داشته باشید.

البته طبیعیست که در صورت تسلط به زبان‌های برنامه‌نویسی قادر خواهید بود امکانات بیشتری را به سایت خود بیافزایید.

بیشتر بخوانید: مزایا و معایب طراحی سایت اختصاصی با PHP نسبت به وردپرس

طراحی سایت با وردپرس

نکته مهم درباره طراحی سایت وردپرسی

نکته‌ی خیلی مهمی که درباره طراحی سایت های وردپرسی وجود دارد و شما باید خیلی عاقلانه درباره آن تصمیم بگیرید این است که آیا می‌خواهید خودتان سایت وردپرسی خود را طراحی کنید یا طراحی آن را به یک شرکت طراحی سایت واگذار کنید؟

توجه داشته باشید بسیاری از افراد با تصور اینکه طراحی سایت با وردپرس کار چندان پیچیده‌ای نیست، می‌خواهند خودشان سایت خود را بارگذاری و نصب کنند.

ولی تجربه 14 ساله ما نشان می‌دهد، نصب وردپرس به شیوه صحیح امری بسیار حساس و حتی پیچیده است و ما توصیه اکید می‌کنیم برای نصب سایت وردپرسی خودتان، حتما به یک شرکت طراحی سایت وردپرسی (مثل آژانس بازاریابی اکسینو) مراجعه کنید.

در ادامه دلایلی را که ما بر اساس آنها به شما این توصیه را داریم هم ذکر خواهد شد.

برای تماس با ما می‌توانید از طریق شماره‌های زیر اقدام کنید:

تماس با اکسینو™

  • مشاوره: 09337783020 (زمانی نسب)
  • ساعت کاری: شنبه تا پنجشنبه 10 صبح تا 6 عصر

مشاوره کاملاً رایگان است!

با این حال برای کمک به شما بازدیدکننده گرامی، ما مراحل نصب سایت وردپرسی را به زبان ساده در ادامه ذکر کرده‌ایم و شما می‌توانید از این راهنما هم استفاده کنید.

موارد موردنیاز برای داشتن یک سایت وردپرسی

فرض می‌کنیم شما تصمیم گرفته‌اید یک سایت وردپرسی داشته باشید. سوالی که پیش می‌آید این است که برای داشتن یک سایت وردپرسی چه چیزهایی لازم داریم؟

در پاسخ باید گفت موارد موردنیاز برای طراحی سایت با وردپرس عبارتست از:

  1. یک دامنه (مثلا www.example.com)
  2. یک هاست اشتراکی (مثلا یک هاست یک ماهه یا سه ماهه از یکی از شرکت های هاست ایرانی)
  3. فایل ZIP آخرین نسخه وردپرس (که از اینجا قابل دریافت است)

همین! در واقع شما ظاهراً می‌توانید با سه گام ساده، یعنی خرید دامنه، خرید هاست و دانلود و بارگذاری فایل Zip آخرین نسخه از وردپرس در هاست خود، یک سایت وردپرسی داشته باشید.

مراحل طراحی سایت وردپرسی

مراحل نصب وردپرس برروی هاست چندان پیچیده نیست. ابتدا از یک شرکت خدمات هاست، یک دامنه و یک هاست خریداری می‌کنید و از پشتیبانی آنها می‌خواهید که بعد از وصل شدن دامنه به هاست، مراتب را به شما اطلاع بدهند.

بعد از اینکه دامنه به هاست وصل شد، احتمالا با چنین تصویری که در ادامه می‌بینید مواجه می‌شوید:

طراحی سایت با وردپرس

در این مرحله باید مراحل زیر را برای نصب وردپرس در هاست خود انجام دهید.

قبل از شروع توجه داشته باشید با توجه به مزیت های سی پنل به دایرکت ادمین، توصیه ما این است که از شرکتی هاست خریداری کنید که به شما سی پنل ارائه کند.

مرحله اول: دریافت و باز کردن

در ابتدا باید آخرین نگارش وردپرس فارسی را نشانی بالا دریافت کنید. اگر از ویندوز استفاده می‌کنید٬ پیشنهاد ما این است که پرونده‌ی Zip را دریافت کنید.

حجم وردپرس چیزی حدود سه مگابایت است. بعد از دریافت باید پرونده را از حالت فشرده خارج کنید.

مرحله دوم: ساخت پایگاه‌داده و کاربر

شما در این مرحله باید یک پایگاه‌داده (database) بسازید. اطلاعاتی که در وردپرس ایجاد می‌کنید مانند ایجاد یک دسته، نوشتن یک مطلب، نظر یک مخاطب و… در پایگاه‌داده بر روی میزبان شما ذخیره می‌شود.

اگر یک پایگاه داده ساخته شده دارید می توانید از آن استفاده کنید.

اگر با نحوه ساخت پایگاه داده در هاست آشنایی ندارید می‌توانید این مقاله را بخوانید: نحوه ساخت دیتابیس در سی پنل

خرید بهترین هاست و دامنه

مرحله سوم: ویرایش پرونده wp-config.php

در مرحله اول که شما فایل های وردپرس را باز می کنید در پوشه اصلی فایلی به نام wp-config-sample.php می بینید. این فایل را به wp-config.php تغییر نام داده و بوسیله ادیتور متن‌تان آن را باز کنید (مثل notepad). حالا شما باید اطلاعات ساخته شده در مرحله دوم را به این فایل بدهید.

شما در این بخش 6 گزینه می بینید با نام های :

DB_NAME : نام دیتابیسی که در مرحله دوم ساختید.

DB_USER : نام کاربری ساخته شده در مرحله دوم.

DB_PASSWORD : رمز عبور تعریف شده برای کاربر ( ساخته شده در مرحله دوم ).

DB_HOST : نام هاست شما ( معمولا این مقدار localhost هست – اما نه همیشه )‌.

DB_CHARSET : نوع کاراکتر دیتابیس شما ( این مقدار معمولا utf8 هست ).

DB_COLLATE : تطبیق دیتابیس که باید مقدار آن خالی باشد.

توجه داشته باشید که شما نباید ۲ گزینه آخر یعنی DB_CHARSET و DB_COLLATE رو تغییر بدید و در ۹۹٪ موارد هم نیازی به تغییر گزینه چهارم یعنی DB_HOST نیست بنابراین بیشتر کار شما در این قسمت مربوط به پرکردن سه گزینه اول هست.

مرحله چهارم: بارگذاری پرونده‌ها

در این مرحله باید فایل‌هایی که از حالت زیپ خارج کردید را به همراه فایل تغییر یافته wp-config.php به روی هاست خود انتقال دهید. در زیر ما تنها به چند نکته مهم اشاره می کنیم.

شما می تونید به سه حالت زیر وردپرس را نصب کنید:

۱- روی پوشه root (اصلی) که آدرس وبلاگ شما بدین صورت می‌شود: http://example.com

۲- روی یک دایرکتوری مثلا blog که آدرس وبلاگ شما بدین صورت می‌شود : http://example.com/blog

۳- روی یک ساب دومین مثلا wordpress که آدرس وبلاگ شما بدین صورت خواهد شد: http://blog.example.com

حالت اول : در این حالت شما باید محتویات پوشه wordpress را که دانلود کردید بر روی پوشه root هاست خود آپلود کنید (بطور مثال این پوشه در cPanel پوشه public_html است ) .

حالت دوم : در این حالت شما باید پوشه wordpress که محتویات لازمه در اون هست را به نام دایرکتوری مورد نظر تغییر نام بدهید (در مثال ما باید پوشه wordpress را به blog تغییر نام دهید) و سپس پوشه را بر روی هاست خود آپلود کنید .

حالت سوم : در این حالت شما ابتدا باید یک sub domain بسازید ( به قسمت مدیریت هاست خود مراجعه کنید) . پس از انجام این کار یک پوشه با نام sub domain که شما ساختید باید در پوشه اصلی هاستتون قابل مشاهده باشد. به آن پوشه مراجعه کرده و محتویات فولدر wordpress را در آن کپی کنید.

مرحله پنجم: اجرای فرآیند نصب

بوسیله مرورگرتان به قسمت wp-admin/install.php مراجعه کنید . آدرس این قسمت بسته به جایی که فایل ها رو آپلود کردید متغیر هست . ما در مرحله قبل 3 نوع آپلود فایل ها را توضیح دادیم. در این قسمت بسته به مرحله قبل آدرس قسمت wp-admin/install.php بدین صورت است:

حالت اول : در این حالت شما باید به آدرس http://example.com/wp-admin/install.php مراجعه کنید.

حالت دوم : مراجعه به http://example.com/blog/wp-admin/install.php (مثال blog فرض شده).

حالت سوم : مراجعه به http://blog.example.com/wp-admin/install.php (در اینجا مثال blog فرض شده).

در این صورت با تصویری مشابه زیر روبرو می‌شوید و باید فیلدهای موردنظر را پر کنید تا سایت وردپرسی شما نصب شود:

طراحی سایت با وردپرس

نکات طراحی سایت با وردپرس به صورت بهینه

همانطور که قبلا هم گفتیم طراحی سایت با وردپرس ممکن است خیلی ساده به نظر برسد، ولی اگر بخواهیم یک سایت وردپرسی را به صورت بهینه سازی شده طراحی کنیم، آن وقت شرایط متفاوت است.

به جرات می‌توانیم بگوییم از بین هر 1000 نفری که کار طراحی سایت را بلد هستند، بی‌تردید کمتر از 10 نفر با اصول صحیح بهینه سازی آن آشنا هستند.

برای طراحی سایت وردپرسی بهینه سازی شده:

سایت باید سئو شده باشد

سئو بودن یک سایت وردپرسی یعنی اینکه سایت دارای افزونه‌هایی باشد که آن را از نظر کدهای HTML و برخی دیگر از المان‌ها، برای ورود قدرتمند سایت به صحنه رقابت با سایر وبسایت‌ها در نتایج موتور جستجوی گوگل آماده کند.

سایت باید سرعت خوبی داشته باشد

ممکن است سایتی که با وردپرس طراحی می‌شود در کامپیوتر یا موبایل شما به نظر سرعت لود خوبی داشته باشد. ولی این کافی نیست و شما باید از طریق استانداردهای موجود در این باره، از سرعت لود مناسب سایت وردپرسی خود مطمئن شوید.

این موضوعات به ویژه در هنگام طراحی سایت بسیار حائز اهمیت است.

سایت باید محتوای خوبی داشته باشد

توجه داشته باشید یک سایت وردپرسی مثل یک ظرف خالی است و طبیعتاً کاربرد و معنای آن مختص ماده‌ای است که داخل آن می‌ریزیم.

سایت وردپرسی بدون محتوای خوب نیز مثل یک ظرف خالی است. سایت وردپرسی با محتوای بد هم مثل ظرفی است که درون آن مایعی بدبو و گندیده ریخته باشیم!! طبیعی است هرچقدر ظرف شیک باشد، باز هم کسی جرات نمی‌کند سمت آن برود!

خطاهای سایت باید برطرف شده باشد

هر سایت وردپرسی که طراحی می‌شود، بدون تردید با تعدادی خطا مواجه است. برخی از این خطاها کم‌اهمیت و برخی پراهمیت هستند. همچنین شما ممکن است یک طراحی سایت با وردپرس داشته باشید ولی هیچ خطایی مشاهده نکنید. ولی این به معنی بدون خطا بودن سایت نیست. زیرا وردپرس به صورت پیشفرض خطاها را گزارش نمی‌دهد و برای مشاهده خطاها شما باید آنها را فعال کرده باشید.

بنابراین طراحی سایت وردپرس توسط یک طراح ناشی یا کم‌تجربه ممکن است تاثیرات منفی جدی بر روی سایت شما داشته باشد که بعضی از آنها ممکن است حتی منجر به جریمه سایت توسط گوگل (Google Penalty) شده و درنتیجه برگشت‌ناپذیر باشند.

طراحی سایت با وردپرس

هزینه طراحی سایت با وردپرس

اکنون زمان آن رسیده که درباره قیمت طراحی سایت با وردپرس با شما سخن بگوییم.

خبر خوب این است که طراحی سایت های وردپرسی جزو ارزان‌قیمت‌ترین روش‌های طراحی سایت هستند؛ زیرا بهرحال احتیاج به برنامه‌نویسی خیلی زیادی ندارند.

هزینه طراحی سایت وردپرسی در سال 1399 از حدود یک میلیون تومان شروع می‌شود و برای طراحی سایت فروشگاهی با وردپرس به حدود دو میلیون تومان می‌رسد.

بیشتر بخوانید: مزایای طراحی سایت فروشگاهی با وردپرس

بیشتر بخوانید: طراحی سایت فروشگاهی در تهران

بیشتر بخوانید: طراحی سایت و وب سایت با بهترین شرکت طراحی سایت

بیشتر بخوانید: با راه اندازی فروشگاه اینترنتی فروش خود را چندین برابر کنید

بیشتر بخوانید: سئو و ورود به صفحه اول گوگل در کمترین زمان و بهترین کیفیت

سوالات متداول

طراحی سایت با وردپرس بهتر است یا اختصاصی؟

طراحی سایت اختصاصی یعنی اینکه یک سایت از صفر تا صد کدنویسی شده باشد. طراحی سایت وردپرس اما بر روی یک سیستم مدیریت محتوای آماده نصب می‌شود. هر یک از آنها برای برخی کاربردها از دیگری می‌تواند بهتر باشد یا نباشد.

مدت زمان لازم برای آماده شدن سایت وردپرسی چقدر است؟

چیزی در حدود یک تا دو هفته برای طراحی یک سایت حرفه ای وردپرسی کافیست.

قیمت طراحی سایت وردپرسی چقدر می‌شود؟

در آژانس بازاریابی اکسینو، قیمت برای سال 1399 از حدود کمتر از یک میلیون تومان شروع شده و تا 2 میلیون تومان می‌رسد.

مشاوره طراحی سایت وردپرسی

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان طراحی سایت وردپرسی کافیست با ما تماس بگیرید:

تماس با اکسینو™

  • مشاوره: 09337783020 (زمانی نسب)
  • ساعت کاری: شنبه تا پنجشنبه 10 صبح تا 6 عصر

مشاوره کاملاً رایگان است!

پانوشت: طراحی سایت با وردپرس ، طراحی سایت وردپرسی ، قیمت طراحی سایت با وردپرس ، مزایای طراحی سایت با وردپرس

4.5/5 - (2 امتیاز)