بکاپ گیری یکی از مهم ترین کارهایی است که باید بعد از طراحی سایت انجام دهید. در این مقاله قصد داریم تا شما را با نحوه بکاپ گیری و بازگردانی در وردپرس آشنا کنیم. شما باید برای بکاپ گیری یک برنامه داشته باشید که به صورت دوره ای این کار را انجام دهید.

یکی از مواقعی که لازم است شما بکاپ گیری را انجام دهید، زمانی هست که می خواهید بر روی سایت تان تغییرات زیادی را انجام دهید و یا این که قصد دارید که یک افزونه بر روی آن نصب کنید که مطمئن نیستید که آیا با نسخه وردپرس شما سازگار است یا نه.


طراحی سایت ریسپانسیو چیست؟


در چنین مواقعی شما باید یک نسخه پشتیبان داشته باشید. اگر چه که شرکت میزبانی وب شما خودش این کار را به صورت مستمر انجام می دهد؛ اما اعتباری به شرکت میزبانی وب شما نیست زیرا که ممکن است هارد سرور از سمت سازمان‌های امنیتی از دیتاسنتر مصادره بشود که خب در چنین شرایطی دیگر بکاپی وجود ندارد.

پس بهتر است حتما خودتان یک بکاپ تهیه کنید که دیگر این مشکلات را نداشته باشید.

نحوه بکاپ گیری سایت وردپرسی

برای تهیه بکاپ از یک سایت وردپرسی راه های زیادی وجود دارد که یکی از آن ها این است که از طریق خود سی پنل و یا دایرکت ادمین اقدام کنید و راه دیگری که وجود دارد این است که بیایید و از افزونه هایی استفاده کنید که این کار را به طور برنامه ریزی شده انجام دهد.

لازم به ذکر است که این نکته را یادآور شویم که وقتی از افزونه های بکاپ گیری استفاده می کنید حواستان به فضای هاست تان باشد و در صورت لزوم بکاپ های قدیمی تر را پاک کنید.

بکاپ گیری از طریق سی پنل

برای این که از طریق سی پنل اقدام به گرفتن بکاپ بکنید لازم است که وارد سی پنل بشوید و بعد در قسمت FILES رفته در آن جا به بخش back up wizard می رویم.

وقتی وارد این قسمت می شویم دو قسمت را می بینیم یکی بخشی است که مرتبط است با بکاپ گرفتن و دیگری ریستور کردن می باشد.


آموزش صفر تا صد سئو رایگان


ما وارد قسمت بکاپ گرفتن می شویم، در این قسمت هم ما 4 بخش را می بینیم که از ما می خواهد یکی از آن ها را برای گرفتن بکاپ انتخاب کنیم.

the home directory: اگر وارد این قسمت بشویم می توانیم تمامی فایل ها موجود در فایل منیجر را بکاپ بگیریم.

Email forwarder configurations: در این قسمت با استفاده از تنظیمات که انجام دادیم می توانیم از ایمیل هایمان بکاپ بگیریم.

Mysql databases: در این قسمت هم می توانیم از بخش های مختلف دیتابیس هایمان خروجی بگیریم و بکاپ تهیه کنیم.

Email filter configurations: در این بخش هم با کمک فیلتر های تعیین شده می توانید بخشی از ایمیل ها را بکاپ بگیرید.

بکاپ گیری

با توجه به این که ما میخوایم از تمام محتویات هاست وب سایتمون بکاپ گیری انجام بدیم که هم شامل فایل های سایت باشه و هم شامل تمام دیتابیس ها و هم شامل تمام تنظیمات ایمیل اکانت ها باشه، پس ما باید از قسمت Full Backup بر روی دکمه آبی رنگ full backup کلیک کنیم. حالا به صفحه ای مشابه تصویر زیر هدایت می شوید.

در صورتی که می خواهید از تمامی سایت تان بکاپ تهیه کنید که توصیه ما این است که حتما این کار را انجام دهید که شامل تمامی فایل های سایت مان می شود و هم تمام دیتابیس را پوشش می دهد باید از قسمت Full Backup اقدام کنید بر روی دکمه آبی رنگ full backup کلیک کنید در چنین حالتی به قسمت Generate a Full Backup توجه کنید که حتما Backup Destination بر روی home directory قرار گرفته باشد.

در قسمتی که نوشته آدرس ایمیل Email Address باید حتما یک آدرس ایمیلی را قرار دهید که صحیح باشد و دسترسی به آن را داشته باشید.

علت این که گفته می شود از یک آدرس ایمیل در دسترس استفاده کنید این است که بعد از به اتمام رسیدن بک آپ یک ایمیل به آن فرستاده می شود که پروسه بکاپ گیری تمام شده است .

اگر چه که مدیر اصلی هاست یعنی کسی که این هاست را خریده است آدرس ایمیلش در آن قرار گرفته است.

اگر علاقه ای به این ندارید که پیامی به ایمیل شما بیاید می توانید تیک گزینه Do not send email notification of backup completion را بزنید.

بعد از این تنظیمات شما اگر بر روی دکمه آبی رنگ generate backup کلیک کنید، یک پیغام آبی رنگ مشاهده می کنیم که به معنیه این هست که پروسه بکاپ گیری شما آغاز شده است

به یاد داشته باشید که اگر هر چه قدر سایت شما حجم بیشتری داشته باشد یا همان اصطلاحا سنگین تر باشد مدت زمان بیشتری هم طول می کشد که بکاپ گیری تمام بشود.

برای بکاپ گیری دقت کنید که هاست تان به اندازه ی کافی حجم داشته باشد.

بعد از این که بکاپ حاضر شد، با توجه به آدرسی که انتخاب شده این بکاپ در قسمت home فایل منیجر هاست میرود. بنا براین برای این که به آن دسترسی داشته باشید باید به بخش فایل و بعد فایل منیجر بروید در آن جا هست که می توانید بکاپ را ببنید.


ساخت فایل htaccess در وردپرس


حتما به این نکته توجه کنید که ممکن است شما بعد از زدن دکمه گرفتن بکاپ به بخش home بروید یا هدایت شوید در چنین حالتی توجه کنید به حجم این فایل اگر در حد کیلوبایت بود بکاپ گیری شما به اتمام نرسیده است باید حجمی در حد مگابایت یا گیگابایت داشته باشد و اگر دکمه غیر فعال سازی ایمیل را نزده باشید برای شما ایمیل می آید که بکاپ گیری تمام شده است.

بکاپ گیری

خب بعد از گذشت چند دقیقه بالاخره بکاپ شما حاضر می شود و شما به صفحه home میروید در این حالت است که باید بکاپ را دانلود کنید که این کار را می توانید به دو طریق یکی این که راست کلیک کنید و download را بزنید و دیگیری این که دوبار بر روی فایل کلیک کنید.

افزونه های بکاپ گیری وردپرس

در این قسمت می خواهیم به معروف ترین و محبوب ترین افزونه های بکاپ گیری وردپرس بپردازیم.

افزونه UpdraftPlus

UpdraftPlus محبوب ترین افزونه بکاپ گیری وردپرس به شمار میرود، این افزونه هم مانند بسیاری از افزونه ها دارای دو حالت رایگان و غیر رایگان می باشد. نسخه رایگانش هم به صورتی هست که کاملا از همه چیز برای شما بکاپ تهیه می کند و نیازی نیست که نسخه غیر رایگان را تهیه کنید که اگر چه آن نسخه را هم تهیه کنید امکانات بیشتری می دهد.

در این افزونه به راحتی می توانید بازگردانی کنید.

 افزونه BackWPup

این افزونه هم یکی دیگر از افزونه هایی است که بسیار محبوب و خوب است، با استفاده از این پلاگین می توانید یک بکاپ کامل تهیه کنید و فرمت هایش را هم خودتان انتخاب کنید.

افزونه Akeeba Backup

این افزونه ابتدا در جوملا مورد استفاده بود بعد به سبب محبوبیت بالایی که داشت، نسخه وردپرس آن هم نوشته شد. این افزونه نیز در دو حالت رایگان و غیر رایگان است، که حتما باید از سایت Akeeba دانلود کنید.

افزونه Duplicator

به جرئت می توان گفت که افزونه Duplicator یکی زا محبوب ترین و کار راه انداز ترین افزونه ها می باشد به این دلیل که این افزونه از تمامی قسمت های سایت شما از جمله پست ها ، افزونه ها، دیتابیس و فایل های وردپرس یک فایل زیپ و یک فایل installer تهیه می کند. 

یکی دیگر از مزیت های آن این است که به شما حق انتخاب می دهد که از چه قسمت هایی بکاپ بگیرید. این افزونه هم در دو نسخه رایگان و غیر رایگان ارائه می شود.

پانوشت: افزونه بکاپ گیری, افزونه بک آپ گیری, آموزش بکاپ گرفتن

4.6/5 - (12 امتیاز)