با اینکه طراحی سایت با وردپرس امروزه پرطرفدارتر از گذشته شده است، ولی هنوز هم بسیاری از افراد یا کسب و کارها به دلیل ماهیت انتظاراتی که از وب سایت خود دارند، به دنبال طراحی سایت اختصاصی به ویژه طراحی سایت اختصاصی با PHP هستند.

به همین دلیل در این مقاله می‌کوشیم تا به تمام سوالات شما درباره طراحی سایت اختصاصی پاسخ بدهیم. پس با ما تا انتها همراه باشید.

طراحی سایت اختصاصی چیست؟

ابتدا باید بدانید وقتی می‌گوییم طراحی سایت اختصاصی منظور این است که طراحی سایت با CMS اختصاصی صورت گرفته است. پس پیش از هرچیز باید بدانیم منظور از CMS اختصاصی چیست؟

CMS به معنی سیستم مدیریت محتوا یا همان پنل مدیریت یک وبسایت است. طی سالهای اخیر CMS های بسیاری معرفی شده اند که به صورت کاملا رایگان و متن باز در اختیار عموم قرار گرفته اند.

شناخته شده ترین CMS های رایگان عبارتند از وردپرس، جوملا و دروپال. CMS اختصاصی یعنی این پنل مدیریت و معماری دیتابیس تنها برای شما و متناسب با نیازهای وبسایت شما طراحی شده است.

با این حال در بسیاری موارد این CMS های رایگان محدودیت‌هایی را برای امکانات مدنظر مدیر سایت به همراه دارند که در این مواقع مدیر سایت مجبور به روی آوردن به CMS اختصاصی و طراحی سایت اختصاصی خواهد بود.

طراحی سایت اختصاصی و هزینه آن

مزایا و معایب طراحی سایت اختصاصی نسبت به وردپرس

طراحی سایت با CMS اختصاصی نسبت به طراحی سایت با وردپرس یا سایر سیستم‌های مدیریت محتوای متن باز دارای مزایا و معایب خاص خود می‌باشد.

برخی از مزایای طراحی سایت اختصاصی عبارتست از:

قابلیت شخصی‌سازی بی‌نهایت

هرچقدر یک وبسایت وردپرسی توسط یک طراح سایت وردپرس حرفه‌ای طراحی شده باشد، باز محدودیت‌هایی برای شخصی‌سازی دارد.

برای مثال تقریباً غیرممکن است بتوانید سایتی شبیه سایت دیوار یا دیجی کالا را با وردپرس پیاده سازی کنید.

بنابراین در صورتی که کارکرد خاص و امکانات ویژه‌ای را از سایت خود طلب می‌کنید، باید به فکر طراحی سایت اختصاصی باشید.

سرعت بالاتر، انعطاف بیشتر

زمانیکه همه چیز از ابتدا توسط یک طراح سایت حرفه ای و متناسب با اهداف شما پیاده سازی میشود یعنی از هر گونه کد اضافی در صفحه و جدول بی استفاده در دیتابیس پرهیز شده و دسترسی به اطلاعات در سریعترین زمان ممکن رخ میدهد.

همچنین تسلط این فرد بر هسته ای که نوشته است و ارتباطات داخلی کدها به او کمک میکند که در زمینه ارتقای آن انعطاف پذیری بالایی داشته و امکانات متنوعی را به آن اضافه کند.

امنیت بالاتر در CMS اختصاصی

یکی از مهمترین فاکتورهایی که در یک CMS‌ اختصاصی همواره مورد توجه قرار میگیرد امنیت بالای آن است. این امنیت ناشی از اختصاصی بودن کدها و عدم اطلاع سایرین از پشت پرده سایت است. تصور کنید که سایت شما به زبانی جدید که هیچ کس در دنیا بلد نیست نوشته شده باشد، در نتیجه جاسوسی از آن بسیار سخت خواهد بود.

البته توجه داشته باشید در صورتی که برنامه‌نویسی CMS اختصاصی به شکل استاندارد نوشته نشده باشد، طراحی سایت اختصاصی می‌تواند حتی امنیتی به مراتب کمتر از سیستم‌های مدیریت محتوای متن باز را برای شما به ارمغان بیاورد.

با این حال طراحی سایت اختصاصی نسبت به طراحی سایت با وردپرس یا سیستم‌های مدیریت محتوای دیگر دارای نقاط ضعفی نیز می‌باشد که برخی از آنها عبارتند از:

هزینه بالا و زمان طولانی برای طراحی سایت اختصاصی

تصور کنید که برای خرید یک دست کت و شلوار به بازار مراجعه کنید یا به یک خیاط شخصی دوز، کدامیک هزینه بالاتری خواهند داشت؟ همین مثال در طراحی سایت نیز وجود دارد. زمانیکه شما از سیستم های مدیریت محتوای رایگان استفاده میکنید بخش زیادی از هزینه های طراحی و توسعه پنل های مدیریتی را پیش رو نخواهید داشت.

در طراحی سایت با CMS اختصاصی مدت طراحی سایت شما افزایش یافته و به همین نسبت هزینه های شما بیشتر میشود. ممکن است یک شرکت به شما پیشنهاد قیمتی مشابه با یک سایت وردپرسی اختصاصی برای یک CMS اختصاصی بدهد، در این شرایط باید به این فکر کنید که آن CMS برای شما اختصاصی نیست بلکه برای آن شرکت اختصاصی است.

یعنی یک CMS توسط یک تیم ۵ تا ۱۰ نفره پیاده سازی شده و با عنوان اختصاصی به شما فروخته میشود، حال آنکه همین سیستم به شرکت های دیگر و زمینه های کاری دیگر نیز فروخته خواهد شد و عملا اختصاصی بودن آن برای شما نیست بلکه برای شرکت تولید کننده است.

پشتیبانی ضعیف یا گران قیمت طراحی سایت اختصاصی

زمانیکه شما از یک سیستم مدیریت محتوای متن باز مانند وردپرس استفاده میکنید با جامعه ای چندین میلیونی از طراحان وبسایت در سرتاسر دنیا روبرو هستید. افرادی که هر یک دارای تجربیات و توانایی های متفاوتی هستند. حال آنکه در یک سیستم اختصاصی شما محدود به یک تیم هستید و تنها آنها میتوانند درخواست های شما را پیاده سازی کنند.

زمانیکه شرکت های طراحی سایت با ترافیک کاری مواجه میشوند یا درخواست های شما را به تاخیر می اندازند و یا هزینه بالایی برای تغییرات کوچک درخواست میکنند و در هر دو حالت شما شرایط سختی را تجربه میکنید.

هرچقدر این همکاری طولانی تر شود وابستگی شما به شرکت بیشتر شده و شرایط پشتیبانی سخت تر میگردد. در نقطه مقابل اگر هسته سایت شما وردپرس باشد و شرکت پشتیبان خدمات مناسبی ارایه ندهد به سرعت میتوانید یک شرکت یا نیروی کار جایگزین برای انجام درخواست های خود با قیمت مناسب پیدا کنید.

برآیند موارد ذکر شده نه به این معنی است که وردپرس بهتر است و نه سیستم مدیریت محتوای اختصاصی را پیشنهاد میدهد، هردو میتوانند انتخاب مناسبی برای شما باشند زیرا هنوز یک فاکتور دیگر در تصمیم گیری شما تاثیرگذار است و آن چیزی نیست جز نوع کسب و کار شما.

تماس با اکسینو™

  • مشاوره: 09337783020 (زمانی نسب)
  • ساعت کاری: شنبه تا پنجشنبه 10 صبح تا 6 عصر

مشاوره کاملاً رایگان است!

سئو در طراحی سایت اختصاصی

یکی دیگر از نکاتی که برای اکثر مدیران وبسایت‌ها حائز اهمیت است، بحث بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو یا همان سئو است. سئو یعنی اینکه یک سایت شرایطی داشته باشد تا در کلمات کلیدی مربوط به آن سریعتر و بیشتر در موتور جستجوی گوگل پیشرفت کند و بتواند در آن کلمات کلیدی به صدر نتایج گوگل برسد.

درباره سئو در طراحی سایت اختصاصی نسبت به طراحی سایت وردپرسی می‌توان به زبان ساده اینطور گفت که بهترین حالت سئو زمانی ایجاد می‌شود که سایت به صورت اختصاصی طراحی شود ولی توسط یک طراح سایتی که اصول بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو را رعایت کند.

رتبه 2 متعلق به سایت وردپرسی بهینه سازی شده، رتبه 3 متعلق به سایت وردپرسی با بهینه سازی ضعیف و در نهایت بدترین رتبه سئو متعلق به سایت اختصاصی‌ای است که بهینه سازی نشده باشد.

بنابراین در صورتی که سئو سایتتان برایتان اهمیت ویژه‌ای دارد، مطمئن شوید طراحی سایت اختصاصی خود را به شرکتی بسپارید که با اصول سئو مدرن آشنا باشد و تضمین دهد این اصول را در هنگام طراحی سایت شما پیاده سازی کند.

بیشتر بخوانید: مقاله طراحی سایت ویکی پدیا

طراحی سایت اختصاصی برای چه کاری مناسب است؟

درباره اینکه طراحی سایت اختصاصی را انتخاب کنیم یا طراحی سایت با سیستم‌های آماده مثل وردپرس، بهتر است نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

  1. طراحی سایت با وردپرس قابلیت داشتن یک سایت با بازدید حداکثر 100 هزار نفر در روز را نیز به راحتی دارد.
  2. در صورتی که سایت شما محتوامحور است، یعنی می‌خواهید مطالبی را در سایت در زمینه خاصی کار کنید و از آنها از طریق گوگل بازدید بگیرید، طراحی سایت با وردپرس گزینه بهتری است.
  3. اگر که یک فروشگاه اینترنتی کوچک می‌خواهید، طراحی سایت با وردپرس گزینه بهتری است؛ ولی برای طراحی فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ طراحی سایت اختصاصی توصیه می‌شود.
  4. در صورتی که یک سایت خبری پربازدید می‌خواهید، طراحی سایت اختصاصی گزینه بهتری است.
  5. در صورتی که برای وبسایت خود امکانات ویژه‌ای را مدنظر دارید، طراحی سایت اختصاصی گزینه بهتری است.
  6. اگر برای سایت خود یک پرتال مدیریتی قدرتمند با امکان تعریف مدیر، کارمند، حسابدار و… می‌خواهید طراحی سایت اختصاصی تنها گزینه است.
  7. برای وب سایت‌های املاک بهتر است از طراحی سایت اختصاصی استفاده شود.

طراحی سایت اختصاصی

طراحی سایت اختصاصی با PHP

php مخفف عبارت Performance Hypertext Preprocessor است. php زبان برنامه نویسی قدرتمند به منظور طراحی سایت های داینامیک است. php یک زبان open source یا سمت سرور است، یعنی پس از تفسیر کدهای php روی سرور، خروجی HTML و یا خروجی هایی دیگر تولید می شود که برای کاربر قابل مشاهده است.

شما می توانید صفحه وب را با HTML ایجاد کنید و با استفاده از توابع تعاملی php که باعث افزایش بازدید از سایت می شوند، طراحی سایت حرفه ای با php را بسیار عالی انجام دهید. php یکی از زبان های اسکریپتی پر طرفدار است و با بیشتر سیستم عامل ها سازگاری دارد.

شما می‌توانید یک وب سایت حرفه‌ای با هر امکاناتی که در ذهن خود می‌پرورانید را با زبان PHP پیاده‌سازی کنید.

خرید بهترین هاست و دامنه

مزایای طراحی سایت اختصاصی با PHP چیست؟

  • از آنجایی که سیستم های مدیریت محتوا مثل وردپرس، جوملا و دروپال مبتنی بر php هستند، سایت های طراحی شده با php که از این پلتفرم ها استفاده کرده اند، کاملا قابلیت تنظیم دارند. سفارشی سازی سایت با زبان برنامه نویسی php بسیار ساده است.
  • نزدیک به 26 درصد از سایت های اینترنتی با سیستم مدیریت محتوای وردپرس ساخته شده اند و سپس با برنامه نویسی php توسعه یافته اند.
  • طراحی هوشمندانه این زبان برنامه نویسی، انعطاف پذیری بسیار خوبی را برای توسعه دهندگان به همراه داشته است. به عنوان مثال فیسبوک یکی از شبکه های اجتماعی بزرگ و قدرتمند است که با استفاده از زبان php ساخته شده است و انعطاف پذیری php به خوبی در این مورد دیده می شود. در صورت طراحی سایت اختصاصی با php، به سادگی می توانید ویژگی های جدید و دلخواهی را به سایت اضافه نمایید.
  • Php یک زبان برنامه نویسی قدرتمند و سبک است که توسط آن می توان منابع را بهتر مدیریت کرد. یکی از ویژگی های مهم در طراحی سایت اختصاصی با php این است که اگر کسب کار اینترنتی شما تغییر و توسعه پیدا کند، لازم نیست php را برای اعمال تغییرات اصلاح یا حذف کنید.
  • استاندارد بودن کتابخانه یک زبان برنامه نویسی در ساده سازی و افزایش سرعت در پردازش دیتاهای آن نقش مهمی دارد. php از URL parsing، HTTP fetching و … پشتیبانی می کند.
  • علاوه بر سادگی برنامه نویسی و طراحی سایت اختصاصی با php، می توان گفت این زبان برای طراحی سایت های بزرگ به دلیل هزینه های کم، بسیار به صرفه است.
  • به وسیله زبان برنامه نویسی php امکان صفحه بندی اتوماتیک به منظور مدیریت لینک های صفحه وجود دارد.
  • مدت زمان بارگذاری سایت بسیار با اهمیت است، چون بازدیدکنندگان معمولا برای بارگذاری سایت منتظر نمی مانند. زمان برگشت یا زمان تحویل (Turnaround) در php به علت داشتن کتابخانه استاندارد، سفارشی سازی CMS، یکپارچگی، دارا بودن طیف وسیعی از افزونه ها و … خیلی سریع است. می توان گفت php برای تحویل سریع یا همان زمان برگشت معروف است و همین عامل در طراحی سایت اختصاصی با php باعث بالا رفتن عملکرد سایت خواهد شد.

هزینه طراحی سایت اختصاصی

اکنون می‌توانیم به موضوع مهم هزینه طراحی سایت اختصاصی بپردازیم.

در صورتی که شما بخواهید یک سایت اختصاصی داشته باشید اولاً لازم است بدانید هزینه طراحی سایت اختصاصی برخلاف طراحی سایت با وردپرس تعرفه مشخصی ندارد و به میزان بسیار زیادی به امکاناتی که از سایت اختصاصی خود مدنظر دارید برمیگردد.

مثلا اگر یک سایت اختصاصی خبری بخواهید، هزینه طراحی سایت آن در سال 99 از حدود 5 میلیون تومان شروع می‌شود و تا ده‌ها میلیون تومان قابل افزایش است.

یا اگر یک سایت اختصاصی فروشگاهی بخواهید، هزینه حداقلی آن از 5 میلیون تومان شروع می‌شود و باز هم بسته به امکاناتی که مدنظرتان دارید ممکن است تا صدها میلیون تومان هم افزایش پیدا کند.

بیشتر بخوانید: طراحی سایت و وب سایت با بهترین شرکت طراحی سایت

بیشتر بخوانید: با راه اندازی فروشگاه اینترنتی فروش خود را چندین برابر کنید

بیشتر بخوانید: سئو و ورود به صفحه اول گوگل در کمترین زمان و بهترین کیفیت

بنابراین بهترین کار این است که از طریق تماس با آژانس بازاریابی اکسینو از یک مشاوره فنی و کاملاً رایگان بهره مند شوید.

سوالات متداول طراحی سایت اختصاصی

طراحی سایت اختصاصی چیست؟

طراحی سایت اختصاصی یعنی اینکه یک وب سایت را به جای اینکه با سیستم های مدیریت محتوای آماده مثل وردپرس طراحی کنیم، برای طراحی آن از سیستم مدیریت محتوای اختصاصی (برنامه نویسی شده) استفاده کنیم.

هزینه طراحی سایت اختصاصی چقدر است؟

هزینه طراحی سایت اختصاصی در سال 99 معمولا از حدود 5 میلیون تومان شروع می شود و تا صدها میلیون تومان قابل افزایش است.

مدت زمان آماده شدن طراحی سایت اختصاصی چقدر است؟

چیزی در حدود یک تا سه ماه برای اکثر سایت های اختصاصی زمان موردنیاز است.

سفارش طراحی سایت اختصاصی

برای کسب اطلاعات بیشتر، پاسخ به سوالاتی که در زمینه طراحی سایت اختصاصی دارید و همچنین مشاوره کاملاً رایگان مجازی یا حضوری، کافیست از طریق شماره‌های زیر با ما در تماس باشید:

تماس با اکسینو™

  • مشاوره: 09337783020 (زمانی نسب)
  • ساعت کاری: شنبه تا پنجشنبه 10 صبح تا 6 عصر

مشاوره کاملاً رایگان است!

3.4/5 - (5 امتیاز)