سئو یا بهینه سازی سایت‌ها برای کسب رتبه‌های برتر در کلمات کلیدی موتورهای جستجو، نظیر موتور جستجوی گوگل از مهم‌ترین موضوعاتی است که هر وبمستر یا صاحب وبسایتی تمایل دارد تا با رعایت آنها به بهترین نتیجه و بازدهی برای وبسایت خود دست پیدا کند. به همین دلیل در این مقاله می‌کوشیم شما را با سئو سایت های وردپرسی آشنا کنیم.

در این آموزش طولانی، سعی خواهیم کرد به زبان ساده مهم‌ترین نکاتی که برای رعایت سئوی سایت‌ها در سال 1400 لازم است را به شما بیاموزیم و در واقع یک برنامه درسی صفر تا صد سئو سایت برای مخاطبان آژانس بازاریابی اکسینو داشته باشیم تا شما بتوانید با رعایت این مسائل سایت خود را سئو کنید.

توجه داشته باشید نگاه این آموزش فقط سئو سایت‌های وردپرسی است. پس اگر سایت شما از وردپرس استفاده نمی‌کند، لازم است بدانید این آموزش برای شما نوشته نشده است!

حتما ببینید: بررسی سئو سایت آنلاین توسط متخصص سئو – کاملا رایگان

سئو چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم وارد مراحل سئوی یک وبسایت شویم، لازم است ابتدا تعریف مشخصی از سئو یا SEO داشته باشیم.

سئو برگرفته از عبارت Search Engine Optimization است که کلمات معادلی چون SEO یا بهینه سازی موتور جستجو دارد که همگی آنها به یک معنی می باشند و می توان آن را بصورت زیر تعریف نمود:

سئو (بهينه‌سازي موتور جستجو) به معناي فريب و يا دستکاري موتور‌هاي جستجو با روش‌هاي غير اخلاقي نيست. آن‌ها براي کمک کردن به بهبود رويت و ارتباط وب سايت‌ها در نتايج جستجوي طبيعي با هدف رسيدن به رتبه‌بندي بالا، ايجاد شده‌اند.

سئو را مي‌توان مجموعه‌اي از روش‌ها براي تغيير استراتژيک وب سايت‌ها دانست. اين فرآيند به بيان مهمترين عوامل مرتبط صفحه و افزايش اهميت آن در صفحه نتايج جستجو، مي‌پردازد.

سئو فرآيند ساده‌اي نيست که به راحتي پياده‌سازي شود زيرا نيازمند دانش زياد، علم پيش زمينه‌اي و صبر است. موتور‌هاي جستجو با تغيير مداوم الگوريتم‌هاي رتبه‌بندي خود غير قابل پيش‌بيني هستند؛ بنابراين وظيفه مهندسين سئو بروز نگه داشتن اطلاعات خود در اين زمينه است.

بیشتر بخوانید: طراحی سایت در تهران + لیست قیمت

خرید بهترین هاست و دامنه

آیا سئو یک سایت امری ضروری یا مستحب است!؟

توجه داشته باشید داشتن یک وبسایت خیلی زیبا، کارآمد و خلاصه از هرحیث فوق‌العاده، بدون اینکه بازدید زیادی داشته باشد، مثل آن است که یک فروشگاه مجهز و فوق‌العاده راه‌اندازی کنید ولی هیچ بازدیدکننده یا مشتری از مغازه شما بازدیدی نداشته باشد!!

طبیعی است که مهم‌ترین رکن یک سایت، بازدید آن است و سئو سایت کمک می‌کند سایت شما بازدید فوق‌العاده‌ای داشته باشد.

در واقع می‌توان سایت‌ها را در یک نگاه کلی به دو دسته تقسیم کرد: سایت‌هایی که سئوپسند SEO-friendly هستند و سایت‌هایی که این‌طور نیستند.

یعنی بخش مهمی از سئو سایت به طراحی سایت آن برمیگردد که آیا بهینه طراحی شده است یا خیر؟

بیشتر بخوانید: بهترین شرکت طراحی سایت کرج را بشناسید

مراحل سئو سایت های وردپرسی

پس از این مقدمه کوتاه، نوبت به آن رسیده است که صفر تا صد سئو سایت‌های وردپرسی را به شما بیان کنیم.

برای سئو یک سایت وردپرسی بایستی مراحل زیر را دنبال کنید:

مطمئن شوید سایت در دسترس عموم است

اولین گام در سئو سایت های وردپرسی این است که مطمئن شوید سایتتان در معرض دید گوگل است.

وردپرس دارای یک قابلیت داخلی برای مخفی سازی وبسایت شما از موتور های جستجو است. هدف از این قابلیت آن است که شما زمان کافی را برای اعمال تغییرات و کامل نمودن سایت خود تا قبل از دریافت بازدید داشته باشید. در بعضی مواقع ممکن است این گزینه به صورت تصادفی فعال باشد و وبسایت شما توسط موتور های جستجو دیده نشود.

اگر وبسایت شما در نتایج جستجو نمایش داده نمیشود، در این صورت اولین کاری که باید انجام دهید آن است که مطمئن شوید این گزینه غیر فعال است. برای انجام این کار وارد پنل ادمین خود شوید و سپس وارد بخش تنظیمات» خواندن شوید.

سئو سایت های وردپرسی موتورهای جستجو

سپس به بخش “نمایش به موتورهای جستجو ” اسکورل کنید، از این بخش گزینه “از موتورهای جستجو درخواست کن تا محتوای سایت را بررسی نکنند” را غیر فعال کنید. فراموش نکنید که بر روی دکمه “ذخیره تغییرات” کلیک کنید تا تغییرات ذخیره شوند.

بیشتر بخوانید: طراحی سایت شرکتی در کرج را به اکسینو بسپارید

ساختار URL مطالب خود را بهینه کنید

آدرس URL سئو پسند شامل کلماتی میشود که به وضوح محتوای صفحه را توضیح میدهد و خواندن آنها برای انسانها و موتور های جستجو کار راحتی است، در ادامه شما یک نمونه از ساختار URL سئو پسند را مشاهده میکنید:

www.oxino.net/13336/سئو-سایت-در-کرج/

اگر دقت کنید متوجه خواهید شد که این آدرس برای شما قابل فهم است و میتوانید محتوای صفحه را از روی این آدرس تشخیص دهید. خب حالا میتوانید یک آدرس URL غیر سئو پسند را مشاهده کنید:

www.oxino.net/?p=13336

همانطور که مشاهده میکنید این آدرس دارای یک سری اعداد و حروف نا مفهوم است و فقط برای موتور های جستجو قابل فهم است و محتوای صفحه را نمیتوان از روی این آدرس تشخیص داد. استفاده از پیوند یکتای سئو پسند به شما شانس ارتقاء رتبه در نتایج جستجو را میدهد.

در ادامه به شما آموزش خواهم داد تا یک پیوند یکتای سئو پسند داشته باشید. کافیست تا وارد بخش تنظیمات» پیوند های یکتا شوید و گزینه نام نوشته را انتخاب کنید و سپس بر روی گزینه “ ذخیره تغییرات ” کلیک کنید تا تغییرات ذخیره شوند.

سئو سایت های وردپرسی تنظیم پیوند یکتا

توجه داشته باشید اگر سایت شما مدتها است که منتشر شده است باید بدانید که با تغییر پیوند یکتای سایت خود تمام اشتراک های شبکه های اجتماعی مطالب شما از دست خواهند رفت و سئو سایت خود را از دست خواهید داد. اگر میخواهید سئو سایت خود را از دست ندهید باید این کار را به متخصصان سئو در آژانس بازاریابی اکسینو بسپارید.

بیشتر بخوانید: طراحی سایت فروشگاهی ارزان و باکیفیت

دامنه خود را برروی حالت با www‌ یا بدون آن تنظیم کنید

از لحاظ فنی هیچ دلیلی وجود ندارد که نام سایت حتماً با www آغاز شود و اولین سرور وب در “info.cern.ch” قرار داشت. استفاده از پیشوند www یک توافق است که بین سازمان‌های ارائه دهنده خدمات وب انجام شده است تا تمامی نام‌های میزبان از یک پروتکل تبعیت کنند؛ برای مثال، بسیاری از سازمان‌ها نام سرور اصلی پروتکل گوفر خرد را به صورت gopher.wherever.edu تعریف می‌کنند و از پیشوندهای دیگری استفاده می‌کنند تا بتوان از چندین سرور وب استفاده کنند. برخی از مرورگرها به صورت خودکار www را به ابتدا و “.com” را به انتهای URL تایپ شده اضافه می‌کنند. در مرورگرهای اینترنت اکسپلورر و فایرفاکس موزیلا با فشردن همزمان کلیدهای ctrl و Enter پیشوند “http://www.” و پسوند “com.” به انتهای URL اضافه می‌شوند.

کارشناسان سئو سایت میزبان فا درباره لزوم وجود www یا عدم وجود آن این طور بیان کرده‌اند که در استفاده از www برای آدرس سایت و یا بدون www در ادرس سایت از نظر سئو و بهینه سازی هیچ تفاوتی وجود نداره و هر دو در یک سطح رتبه بندی قرار دارند.

با این حال برخی منابع نیز گزارش می‌دهند که انتخاب سایت در حالت www به خصوص برای وبسایت‌های بزرگ کمی از نظر سئو بهتر است.

اگر سایت خود را تازه راه اندازی کرده اید باید مشخص کنید که آدرس سایت شما www داشته باشد یا خیر. باید بدانید که موتور های جستجو این دو را باهم متفاوت میدانند پس در نتیجه باید فقط یکی از آنها را انتخاب کنید.

شما میتوانید تنظیمات مربوط به آدرس را در بخش تنظیمات» همگانی پیکربندی کنید. آدرس مورد نظر خود را در فیلد های نشانی وردپرس (URL) و نشانی سایت (URL) وارد کنید.

سئو سایت وردپرسی با www

افزونه سئو وردپرس را نصب کنید

بهترین افزونه برای سئو سایت‌های وردپرسی افزونه Yoast یا یوست یا یوآست است که آن را می‌توانید از طریق مخزن وردپرس دریافت و در سایت وردپرسی خود نصب کنید.

مزایای استفاده از افزونه یواست برای سئو سایت وردپرسی شما به صورت زیر است:

  • بهینه سازی سایت شما از نظر عنوان مطالب
  • بررسی و آنالیز صفحات سایت شما از نظر کیفیت محتوا
  • ساخت خودکار نقشه سایت و کمک به ایندکس شدن سریع تر و بهتر نوشته ها
  • ارائه اشکالات محتواهای شما برای رفع آنها
  • ارائه یک وضعیت کلی از شرایط سئوی سایت شما
  • ساخت متاتگ‌های مهم برای تمام صفحات

تماس با اکسینو™

  • مشاوره: 09337783020 (زمانی نسب)
  • ساعت کاری: شنبه تا پنجشنبه 10 صبح تا 6 عصر

مشاوره کاملاً رایگان است!

مطمئن شوید نقشه سایت یا Sitemap داشته باشید

اگر از افزونه Yoast استفاده می‌کنید، خودبه خود نقشه سایت برای سایت شما ساخته می‌شود. در غیر اینصورت سعی کنید از طریق پلاگین‌های مختلفی که برای این موضوع تهیه شده است، یک نقشه سایت برای سایت خود بسازید.

اگر می‌خواهید مطمئن شوید که سایت شما نقشه سایت دارد یا نه کافیست یکی از آدرس‌های زیر را در مرورگر خود باز کنید:

https://www.yourdomain.com/sitemap.xml

https://www.yourdomain.com/sitemap_index.xml

سایت خود را در گوگل سرچ کنسول تعریف کنید

برای افزودن سایت به سرچ کنسول گوگل کافی است تا به صفحه Inspect URL در پنل Google Search Console مراجعه کرده و در قسمت افزودن سایت، آدرس وب سایت خود را وارد نمایید.

سئو سایت های وردپرسی سرچ کنسول

در مرحله بعدی وارد باکس تایید مالکیت (Verify ownership) نمایش داده می شود. در این باکس ۵ روش برای وریفای مالکیت سایت با گوگل وجود دارد به تصویر زیر دقت کنید:

سئو سایت های وردپرسی سرچ کنسول

برای ثبت وب سایت در گوگل ابتدا باید مالکیت دامنه را در پنل سرچ کنسول تایید کنید و سپس به سراغ تایید مالکیت برویم.

۱- یک فایل HTML را در وب سایت خود بارگذاری کنید
روش پیشنهادی گوگل آپلود فایل تایید در شاخه روت هاست می باشد. برای انجام کار باید پس از دانلود فایل ضمیمه شده مسیر زیر را دنبال کنید Cpanel > File Manager > Public_HTML > Upload و در انتنها کلید تایید را بزنید.

۲- متا تگ مالکیت را به صفحه اصلی سایت خود اضافه کنید
پس از درج متا تگ HTML Verify کافی است تا آدرس سایت را در فیلد وارد کرده و بر روی قسمت من ربات نیستم کلیک نمایید و دکمه ثبت درخواست را فشار دهید، پس از انجام، خزنده گوگل به آدرس هدف مراجعه کرده تا پس از بررسی و درک صفحه آن را در گوگل ایندکس کند.

وقتی که وبسایت خود را در کنسول جستجوی گوگل ثبت نمودید بر روی آیتم Crawl کلیک کنید و گزینه Sitemaps را انتخاب کنید.

سئو سایت های وردپرسی نقشه سایت

سپس بر روی دکمه Add Sitemap کلیک کنید.

سئو سایت های وردپرسی نقشه سایت

پس از ساعاتی شما میتوانید آمار نقشه سایت خود را مشاهده کنید و به شما تعداد لینک های موجود در نقشه سایت را نمایش خواهد داد و مشاهده خواهید کرد که کدام یک از آنها در گوگل ایندکس شده اند و کدام یک نشده اند.

بیشتر بخوانید: طراحی سایت کارخانه ای با قیمت مناسب و کیفیت عالی

سایت خود را به SSL مجهز کنید

اینترنت در حال تغییر است و مردم بیش از پیش نگران امنیت در فضای اینترنت هستند. برای همین بیشتر مردم می خواهند اطلاعات شان در اینترنت رمزگذاری شده باشد.

برای توسعه امنیت نیز گوگل از سال 2014 اعلام کرد که برای استفاده از SSL در رتبه بندی وب سایت تاثیر مثبتی قائل خواهد شد. گوگل معمولا عواملی را که در رتبه بندی وب سایت ها در نظر می گیرد را اعلام نمی کند این المان ها یک راز حفاظت شده هستند. و متخصصان سئو با مطالعه موتورهای جستجو سعی می کنند به این الگوریتم ها پی ببرند.

برهمین اساس SSL یکی از مهمترین فاکتورها برای سئو سایت های وردپرسی است.

اما اینبار گوگل درباره استفاده از SSL استثنا قائل شد. البته هنوز شما برای سئو وب سایت تان به محتوای پویا، ساختار مناسب و غیره با کمک SSL نیاز دارید. گوگل تقریبا 5% رتبه وب سایت هایی را که از SSL استفاده می کنند را افزایش می دهد و این در صد تفاوت یک تا دو صفحه در یک نتیجه جستجو است (توجه داشته باشید که اکثر کاربران تصمیم خود را در همان صفحه اول می گیرند و کمتر به صفحات بعدی مراجعه می شود).

سئو سایت های وردپرسی ssl

نصب SSL برروی وبسایت امری تخصصی است. با این حال کار شما خیلی آسان است: کافیست از شرکتی هاست خود را تامین کنید که متعهد شود روی سایتتان SSL رایگان نصب می‌کند.

مطالب خود را از نظر سئو بهینه سازی کنید

نکات سئو که باید در محتوای مطالب رعایت کنید شامل مواردی مثل زیر هستند:

  • تولید محتوا با بیش از حداقل 1500 کلمه
  • استفاده از تگ‌های هدینگ H1 تا H6
  • استفاده از کلمه کلیدی در عنوان نوشته
  • استفاده از کلمه کلیدی در آدرس(نامک) نوشته
  • لینک دادن به چند منبع خارجی
  • ALT گذاری روی تصاویر و بهینه کردن آنها
  • استفاده از کلمات کلیدی به تعداد درست درون محتوا
  • استفاده Bold کردن برخی کلمات کلیدی
  • قرار دادن توضیحات متا
  • لینک سازی داخلی و لینک دادن به مطالب مرتبط درون نوشته
  • و…

سئو سایت های وردپرسی چراغ های افزونه Yoast

باید تلاش کنید حداکثر میزان ممکن از چراغ‌های سبز افزونه Yoast‌ را برای هر مطلب داشته باشید.

همچنین خوانایی در افزونه سئو وردپرس بر سه اصل مهم تاکید دارد که عبارتند از:

  1. پاراگراف‌ها طولانی نباشند
  2. زیر هر تیتر(HEADING) بیشتر از 300 کلمه استفاده نشود
  3. جملات بیشتر از 20 کلمه نباشند. اگر برخی جملات بیشتر از 20 کلمه هستند در کل محتوای نوشته نباید بیشتر از 25 درصد کل نوشته را شامل شوند

بیشتر بخوانید: طراحی سایت شرکتی + لیست قیمت

استفاده مناسب از دسته بندی ها و برچسب های وردپرس

وردپرس به شما این توانایی را میدهد تا پست های خود را در دسته بندی ها و برچسب ها مرتب کنید. این موضوع به شما کمک میکند تا محتوای سایت خود را بیشتر تحت مدیریت و کنترل خود داشته باشید. دسته بندی ها و برچسب ها به موتور های جستجو کمک میکنند تا محتوا و ساختار سایت شما را بشناسند.

اگر سایت شما یک کتاب باشد، دسته بندی ها فهرست محتوا خواهند بود، برای مثال شما در یک وبلاگ معمولی میتوانید دسته بندی هایی مانند موسیقی، غذا، سفر، و… داشته باشید. شما میتوانید به دسته بندی ها دسته بندی فرزند نیز اضافه کنید.

در سوی دیگر برچسب های کلمات کلیدی هستند که محتوای شما را توصیف میکنند. برای مثال برای یک پست در دسته بندی موسیقی، برچسب میتواند “پاپ، راک، کلاسیک و…” باشد.

با استفاده مناسب از برچسب ها و دسته بندی ها کاربران میتوانند به راحتی در وبسایت شما به دنبال محتوای مورد نظر خود باشند و همینطور کار جستجو در سایت شما برای موتور های جستجو نیز کار راحتی خواهد بود.

این امر باعث بهبود سئو سایت های وردپرسی شما می شود.

بهینه سازی تصاویر در وردپرس برای سئو

شما همچنین باید حتماً از یک افزونه بهینه‌سازی تصاویر در سایت وردپرسی خود استفاده کنید.

بهینه نبودن تصاویر شامل موارد زیر است:

  • استفاده از عکس‌های خیلی بزرگ از نظر ابعاد
  • استفاده از عکس‌های خیلی سنگین و پرحجم
  • استفاده از عکس‌های بی کیفیت و آزاردهنده برای مخاطب

در صورتی که این موارد را رعایت کنید، سایت شما از نظر تصاویر بهینه خواهد بود.

بهترین توصیه برای بهینه سازی تصاویر سایت های وردپرسی، استفاده از افزونه Smush it است که تاکنون بیش از 1 میلیون نصب فعال داشته است.

سئو سایت وردپرسی با smush it

افزایش امنیت سایت وردپرسی

افزایش امنیت سایت، هم می‌تواند یکی از مهمترین المان‌ها در سئو سایت وردپرسی باشد، هم اینکه سایت شما را به صورت مستقیم از هک و نفوذ محافظت می‌کند.

هر هقته گوگل 20000 سایت را به دلیل بد افزار و 50000 سایت را به دلیل phishing در لیست سیاه خود قرار میدهد. وقتی که یک سایت در لیست سیاه قرار بگیرد دیگر در لیست نتایج جستجوی گوگل نخواهد بود. این به آن معنی است که امینت سایت شما برای رتبه سایتتان بسیار مهم است. فکر نکنم کسی بخواهد تمام زحماتش به وسیله یک هکر به خطر بیافتد.

خبر خوب اینجاست که ایمن نگه داشتن سایت وردپرس شما کار سخت و دشواری نیست، کافیست فقط یک افزونه امنیتی قدرتمند مانند Sucuri نصب کنید تا تمام حملات هکر ها را از سایت خود دور کنید.

بیشتر بخوانید: طراحی سایت و وب سایت با بهترین شرکت طراحی سایت

بیشتر بخوانید: با راه اندازی فروشگاه اینترنتی فروش خود را چندین برابر کنید

بیشتر بخوانید: سئو و ورود به صفحه اول گوگل در کمترین زمان و بهترین کیفیت

سئو حرفه ای و ارزان قیمت سایت وردپرسی

همانطور که مشاهده کردید امر سئو یک سایت وردپرسی نسبتاً پیچیده و در برخی موارد نیاز به کارشناسان حرفه‌ای دارد.

کارشناسان سئو آژانس بازاریابی اکسینو با 14 سال تجربه در زمینه سئو سایت های وردپرسی آماده خدمت رسانی به شما هستند:

تماس با اکسینو™

  • مشاوره: 09337783020 (زمانی نسب)
  • ساعت کاری: شنبه تا پنجشنبه 10 صبح تا 6 عصر

مشاوره کاملاً رایگان است!

پانوشت: سئو سایت های وردپرسی ، سئو رایگان ، آموزش رایگان سئو ، آموزش رایگان صفر تا صد سئو

4/5 - (1 امتیاز)