طراحی سایت بدون هاست و دامنه معنایی نخواهد داشت. بنابراین خرید هاست و دامنه یکی از اصلی ترین چالش های افرادی است که میخواهند برای خودشان سایت داشته باشند. حال فرقی نمیکند که شما طراح سایت باشید یا یک سفارش دهنده طراحی سایت. در این مقاله با ما همراه باشید تا نکاتی در این باره را عنوان کنیم. شما همچنین میتوانید از همین صفحه و لینکی که در آن قرار داده شده است اقدام به خرید هاست و دامنه مناسب خود کنید. امیدواریم این بخش از مطالب شرکت طراحی سایت و سئو اکسینو برای شما مفید واقع شود.

در صورتی که نیاز به اطلاعات تکمیلی دارید میتوانید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

ضمن اینکه توجه داشته باشید در این قسمت مطالب به شکل کلی و ساده فهم عنوان شده اند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص هر یک از موضوعات میتوانید به قسمت مقالات مراجعه کنید.

خرید هاست و دامنه

اما هاست و دامنه چیست و چه ضرورتی برای سایت دارد؟.

دامنه

دامنه در واقع نام سایت شما محسوب می شود. به طور مثال دامنه “www.digikala.com” متعلق به سایت دیجی کالاست و یا دامنه “www.divar.ir” متعلق به سایت دیوار است. شما هم برای سایت خود باید یک دامنه انتخاب کنید. دامنه ها همانند شماره تلفن منحصر به فرد هستند. به این معنی که در همین مثال دیگر فردی نمی تواند دامنه “www.digikala.com” را به ثبت برساند. مگر اینکه این کار را با یک پسوند دیگر انجام دهد. مثلاً به جای پسوند .com از پسوند .org یا پسوند .net استفاده کند.

انواع پسوندهای دامنه ها

در گذشته پسوند دامنه ها بسیار محدود بودند. اما امروزه بسیاری از پسوندهای جدید در اختیار کاربران قرار داده شده اند. معرف ترین پسوندها عبارتند از

  • .com
  • .net
  • .org
  • .co

از دیگر پسوندهایی که در حال حاضر از استقبال بالایی برخوردار هستند می توان به پسوندهای زیر اشاره کرد:

  • .shop
  • .car
  • .online

تفاوت پسوند .ir و .com چیست؟

پسوند .ir مختص کشور ایران است. بسیاری از کشورها پسوندهای اختصاصی خود را دارند. اما پسوند .com یک پسوند بین المللی است و مختص کشور خاصی نیست. این موضوع از این جنبه اهمیت دارد که اگر شما از پسوند اختصاصی یک کشور استفاده میکنید بنابراین باید قوانین و ضوابط آن کشور در خصوص آن دامنه رعایت شود.

این موارد میتواند شکل محتوایی یا ظاهری داشته باشد. به طور مثال شما در پسوند .ir نمی توانید در نام دامنه خود از کلمه iran یا نام شهرهای دیگر مثلاً shiraz یا امثالهم استفاده کنید. مگر اینکه به مرکز ثبت دامنه های ایران (ایرنیک) با سند و مدرک اثبات کنید که کار شما مرتبط با این نام هاست و در صورت قبول آنها می توانید از این نام ها استفاده کنید.

تفاوت دیگر این دامنه ها در موارد فنی است. به طور مثال زمانی که کاربر از VPN استفاده میکند احتمال دیده شدن سایت .ir کمتر می شود. زیرا در برخی موارد دسترسی به سایت های ایرانی از مبدأ خارج از محدودیت هایی برخوردار است.

جستجوی دامنه آزاد یا هویز دامنه

بسیاری از کاربران فکر میکنند اگر نام دامنه ای را در گوگل سرچ کنند و سایتی نمایش داده نشود یعنی آن دامنه آزاد است و می توانند آن را خریداری کنند. اما این تصور اشتباه است. شما برای اینکه بفهمید دامنه ای قابلیت خریداری شدن دارد یا نه باید اصطلاحاً هویز دامنه (whois domain) را بررسی کنید. چون امکان دارد یک دامنه توسط فردی فقط خریداری شده باشد. و آن شخص اقدام به طراحی سایت برای آن دامنه نکرده باشد. شما برای جستجوی دامنه مورد نظر خود میتوانید از این لینک استفاده کنید.

لینک جستجوی دامنه

جستجوی دامنه آزاد

هاست چیست و چه کاربردی دارد؟

در تعریف ساده هاست (host) یا هاستینگ به فضایی گفته میشود که تمامی اطلاعات مربوط به وب سایت شما از قبیل متن ها، تصاویر، اطلاعات کاربران و …. در آن ذخیره می شود.

در واقع هاست به یک نوعی حساب کاربری با یک حجم مشخص از یک سرور است که در مراکز داده (Data Center) قرار دارد. شما با در اختیار گرفتن این فضا میتوانید اطلاعات سایت خود را بر روی آن ذخیره کنید و یا از خدماتی مانند ارسال و دریافت ایمیل با نام دامنه خود استفاده کنید.

تفاوت هاست لینوکس و ویندوز چیست؟

همانطور که سیستم عامل های مختلفی از قبیل ویندوز، لینوکس، سولاریس، مک اواس برای کامپیوتر ها وجود دارند. یا سیستم عامل های اندروید و آی او اس برای گوشی های موبایل وجود دارند برای سرورها و هاست ها هم سیستم عامل وجود دارد. عموماً سرورهای موجود در تمامی مراکز دنیا از دو سیستم عامل لینوکس و ویندوز استفاده میکنند. معمولاً سرورهای لینوکس از زبان برنامه نویسی PHP و سرورهای ویندوز از زبان های برنامه نویسی ASP پشتیبانی میکنند.

هاست مطمئن و امن

عموماً سرورهای لینوکس از امنیت بسیار بالایی برخوردار هستند. یکی از دلایل این موضوع را میتوان اوپن سورس بودن سیستم عامل لینوکس دانست.

هاست اشتراکی چیست؟

میزبانی وب اشتراکی (Shared Web Hosting) به حالتی گفته می شود که در آن یک سرور بین چند کاربر تقسیم می شود و به هر یک از کاربران فضای مشخصی تخصیص می یابد. همین امر باعث اقتصادی بودن این نوع از هاستیگ است. این نوع از میزبانی وب در دنیا بیشترین کاربرد را دارد.

از هاست اشتراکی استفاده کنم یا خیر؟

در صورتی که شما یک سایت معمولی با کاربرد معمولی دارید قطعاً جواب این سوال بلی است.

علل این موضوع را میتوان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • حجم ارائه شده: سرورها عموماً دارای حجم بالایی در مقیاس چندین ترا بایت هستند. اگر شما یک سایت معمولی و حتی بزرگ محتوا محور دارید نهایت حجم سایت شما بین یک گیگ تا 5 گیگ خواهد بود. مگر اینکه شما یک سایت دانلود فیلم و موسیقی بخواهید راه اندازی کنید. البته حتی در اینصورت هم استفاده از هاست دانلود بسیار به صرفه تر از خرید سرور خواهد بود.
  • پشتیبانی: کار با سرور نیاز به آموزش نرم افزاری و سخت افزاری خود را دارد.
  • سرعت بالاتر سرورهای موجود در مراکز دیتا نسبت به سرورهای خانگی: سرورهایی که در مراکز داده مستقر هستند به علت امکانات سخت افزاری بالا دارای سرعت بالاتری هستند.

خرید هاست اشتراکی

هاست رایگان

اما هاست رایگان چیست و آیا استفاده از آن توصیه می شود یا خیر؟. ارائه هاست رایگان معمولاً جنبه تبلیغاتی دارد. در صورتی که شما در حال یادگیری طراحی سایت هستید یا سایت شما برایتان اهمیتی ندارد می توانید از این نوع هاست ها استفاده کنید.

اما این موضوع را در نظر بگیرید که در 99 درصد موارد هاست های رایگان هیچ تضمینی در خصوص اطلاعات بارگذاری شده از سوی شما ندارند و در صورت بروز مشکل هیچ مسئولیتی را نمی پذیرند.

ویژگی های یک هاست خوب چیست؟

زمانی که شما برای خرید هاست به شرکت های ارائه دهنده خدمات مراجعه میکنید آنها پلن های خود را به شما معرفی میکنند. شما در هنگام مطالعه این پلن ها باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • حجم اختصاص داده شده نسب به قیمت آن
  • محدودیت و میزان انتقال داده ها یا همان ترافیک ماهیانه هاست
  • امنیت هاست

قیمت هاست خوب چقدر است؟

قیمت هاست های مختلف بنا به شرایط سخت افزاری شرکت های ارائه دهنده متفاوت است. شما با مراجعه به سایت شرکت های ارائه دهنده خدمات میتوانید قیمت های ارائه شده نسبت به امکانات ارائه شده توسط آنها را با هم مقایسه کنید. این قیمت ها عموماً یک ماهه، سه ماهه، شش ماهه و یکساله هستند. به طور مثال یک لینک در ادامه برای این کار قرار داده شده است.

قیمت هاست خوب برای سایت

برای شروع کار چه هاستی بخرم؟

در صورتی که تازه شروع به کار طراحی سایت کرده اید یا یک سایت معمولی میخواهید طراحی کنید قطعاً پلن پایه برای شما مناسب خواهد بود. غالباً تمامی هاست ها قابلیت ارتقاء را دارند. بنابراین شما در ادامه و در صورت نیاز میتوانید هاست خود را ارتقاء بدهید.

سوالات متداول

هاست اشتراکی چیست؟

میزبانی وب اشتراکی (Shared Web Hosting) به حالتی گفته می شود که در آن یک سرور بین چند کاربر تقسیم می شود و به هر یک از کاربران فضای مشخصی تخصیص می یابد. همین امر باعث اقتصادی بودن این نوع از هاستیگ است. این نوع از میزبانی وب در دنیا بیشترین کاربرد را دارد.

آیا برای طراحی سایت از هاست اشتراکی استفاده کنم؟

در صورتی که شما یک سایت معمولی با کاربرد معمولی دارید قطعاً جواب این سوال بلی است.

قیمت خرید هاست خوب چقدر است؟

قیمت هاست های مختلف بنا به شرایط سخت افزاری شرکت های ارائه دهنده متفاوت است. شما میتوانید از لینک قرار داده شده در سایت قیمت ها را مشاهده کنید.

آیا از هاست رایگان برای طراحی سایت استفاده کنم؟

اما این موضوع را در نظر بگیرید که در 99 درصد موارد هاست های رایگان هیچ تضمینی در خصوص اطلاعات بارگذاری شده از سوی شما ندارند و در صورت بروز مشکل هیچ مسئولیتی را نمی پذیرند.

پانوشت: خرید هاست و دامنه ، خرید هاست ارزان ، خرید هاست رایگان ، قیمت هاست و دامین ، قیمت هاست یکساله ، جستجوی دامنه ، هاست اشتراکی ، خرید بهترین هاست ، خرید هاست خوب

4.5/5 - (2 امتیاز)