کروماکی یکی از تکنیک هایی است که در جلوه های سینمایی مورد استفاده قرار می گیرد و پس تولیدی برای قرار دادن چندین فیلم بر روی هم است.

سیستم آن بدین شکل است که از سوژه فیلم برداری که ممکن است یک فرد باشد یا یک شی باشد رو به روی پرده ای که معمولا به رنگ سبز یا آبی است تصویر برداری انجام می شود. علت این که از این رنگ استفاده می کنند این است که این رنگ ها بیشترین تضاد را با رنگ پوست انسان دارد.

کروماکی از پر استفاده ترین تکنیک های سینمایی است که بعد از تصویر برداری از موضوع که در پس آن پرده ای به رنگ آبی و یا سبز قرار گرفته است که با استفاده از ادیت ها پرده را حذف می کنند و صحنه ی مد نظر را به وجود می آورند.

این که از چه رنگی برای این پرده استفاده کنند بستگی به این دارد که بازیگران از چه رنگ لباس هایی استفاده کنند و کلا آن صحنه بیشتر از چه رنگ هایی بهره گرفته است که با توجه به آن رنگ پرده را مشخص می کنند.

تاریخچه تکنیک کروماکی برمی گردد به سال 1898 توسط فردی به نام George Albert Smith که آن را به وجود آورد و اولین بار در آن سال مورد مصرف قرار گرفت. تکنیک کروماکی مصارف زیادی دارد برای مثال در رسانه های خبری، بازی های ویدیویی، فیلم های سینمایی، در استودیو های ضبط فیلم آموزشی، استودیو های فیلم سازی، تیزر های تبلیغاتی، کلیپ ها و … .


بیشتر بخوانید: چگونه می توانید به لینک یک گوگل تبدیل شوید؟


پرده کروماکی چگونه کار می‌کند؟

تکنیک کروماکی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد زیرا که از لحاظ هزینه بسیار به صرفه تر هست تا به مکان واقعی رفته و در آن جا کار فیلم برداری را انجام دهند، چون که فرستادن گروه بازیگران به مکان فیلم برداری و تنظیمات فیلم برداری در لوکیشن می تواند بسیار زمان بر و هزینه زیادی را هم در بر بگیرد.

به همین جهت استفاده از پرده کروماکی باعث می شود که هم از لحاظ هزینه و هم از نظر زمان تیم جلو بیوفتند. از پرده کروماکی برای بیشتر فیلم های سینمایی و برنامه های سرگرمی و یا حتی گزارش آب و هوا استفاده می کنند.

بعد از این که تصاویر گرفته شد با استفاده از نرم افزار های مختلف کار ادیت انجام می شود و بعد تصاویر گرفته شده بر روی تصاویری می اندازند که در نهایت باعث ایجاد محیط خیالی مانند واقعیت مد نظر می شود.

پرده کروماکی

کروماکی یک ویژگی فوق العاده را برای شما به وجود می آورد بدین صورت که در هر زمان که شما بخواهید می توانید تصاویر پشت زمینه را عوض کنید و ویدیو را به یک ویدیو جدید تبدیل کنید.


استفاده از عکاسی صنعتی چه مزایایی برای کسب و کار شما دارد؟


از جمله کارهایی که از پرده کروماکی زیاد استفاده می کند می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • فیلم و تلویزیون
  • موشن گرافی
  • بازی های ویدیویی
  • هواشناسی

استفاده از پرده کروماکی در تلویزیون

همان طور که پیش تر گفتیم از کروماکی در اخبار هواشناسی هم استفاده کنند کلا در جاهایی که نیاز به نقشه و نمودار و یا اسلاید هست معمولا از پرده کروماکی استفاده می کنند.

برای گرفتن گزارش هواشناسی بسته به این که مجری چه لباسی تنش باشد یکی از پرده های سبز و یا آبی را انتخاب می کنند، و از مجری می خواهند که یک سری حرکات از پیش تعیین شده را انجام دهد و دوربین ها از او فیلم برداری را انجام می دهد سپس با استفاده از نرم افزار های ادیت پرده را حذف می کنند و تصویر نقشه های هواشناسی را می توانید مشاهده کنید.

پرده کروماکی

در تلویزیون از  کروماکی در جاهای دیگری هم نظیر اتاق های خبر استفاده می کنند که در این حالت از جلوه های بصری کمک می گیرند.

انواع پرده های کروماکی

پرده کروماکی نیز دارای انواعی می باشد مانند پرده سبز کروماکی ثابت، فون کروماکی پرتابل (قابل حمل) که دارای رنگ های آبی و سبز هست. پرده کروماکی سبز رنگ از جنس کتان بوده که از کنار هم قرار گرفتن تار و پود های سبز رنگ در کنار هم به وجود آمده اند.

استفاده از پرده سبز رنگ نیاز به این دارد که از نور پردازی حرفه ای استفاده کنند و مناسب برای ضبط فیلم از افراد و اشیا است و بدین شکل بازتاب دهنده نور زیادی می باشد.

پرده آبی مناسب برای صحنه های هست که دارای نور دهی کم می باشند که معمولا شامل فیلمبرداری در طبیعت است.

چه فاکتور هایی در تصویر برداری کروماکی تاثیر میگذارد؟

تعدادی فاکتور های اصلی در تصویر برداری کروماکی هستند که باید به آن ها توجه کنید.

نورپردازی در کروماکی

نورپردازی از مهم ترین کارهایی است که باید به آن توجه کنید و نور پردازی پرده سبز با جایی که واقعا قرار بوده لوکیشن اصلی فیلم باشد یکسان در نظر گرفته شود، به این شکل که حتما باید نورپردازی ها یکسان باشد و نورپردازی های دو فضا بایستی تطابق کامل را داشته باشند.

در نور پردازی کروماکی اصول نورپردازی کلاسیک باید رعایت شود و به آن توجه کنید بدین شکل که نور اصلی Key Lightباشد و همین طور نور پرکننده Fill Light و نور جدا کننده پشت Back Light که در کیفیت خروجی نقش مهمی دارد.

برای مثال اگر قرار است سوژه فیلم برداری در یک صحنه در مکانی باشد که صبح زود است و نور با زاویه ای خاص می تابد باید این مورد را لحاظ کنید که در هنگام فیلم برداری پرده کروماکی نیز چنین موردی به خوبی رعایت شود.

یا برای مثال در روزهای ابری در صورتی که لوکشینی را در بیرون دارید یک Defuse طبیعی معمولا به وجود می آید که از نظر رنگ و نور بسیار با اهمیت است و این طور راحت تر می توانید سوژه که در نورپردازی دوم است را در استودیو انجام دهید.


برای پیدا کردن بهترین شرکت طراحی سایت به چه ویژگی های توجه کنیم؟


تصویربرداری در کروماکی

از سری فاکتور هایی که برای پرده کروماکی مهم است که به آن توجه کنید تصویر برداری است که در این فاکتور باید به پرسپکتیو و عمق میدان توجه ویژه ای داشته باشید و شاید بتوان گفت که مهم ترین مسئله در تصویربرداری می باشد.

برای این مورد شما باید به لنز و فاصله کانونی دو صحنه ای که قرار است به صورت جداگانه فیلم برداری شود توجه کنید.

ببینید به طور کلی در تصویربرداری هایی که پرده کروماکی در آن وجود دارد کاری که شما باید به آن خیلی توجه کنید این است که یک فضای یکسان و همگون را برای مخاطب تداعی کنید یعنی در این جا شما باید به این دقت کنید فضایی که در استودیو پرده کروماکی تصویر برداری می شود با واقعیت کاملا تطابق وجود داشته باشد اگر چه که مخاطب عادی خیلی هم متوجه تطابق نمی شود ولی باعث می شود حس ناخوشایندی برایش به وجود بیاید.

تفکیک رنگ سوژه

از سری فاکتور هایی که در پرده کروماکی به آن توجه می شود تفکیک رنگ سوژه با پرده Background هست. بیشتر مواقع از پرده سبز استفاده می کنند مگر در مواقعی که خود سوژه های فیلم برداری سبز رنگ هستند مانند گیاهان که در چنین حالتی باید از رنگ آبی استفاده کنید و مواقعی که دوربین ها بیشتر به نور سبز حساسیت داشته باشند.

پرده سبز با کروماکی چه تفاوتی دارد ؟

پرده سبز و کروماکی تفاوت هایی با هم دارند اما خیلی از مواقع این دو تا به جای هم استفاده می کنند در ادامه به تفاوت های این دو میپردازیم.

پرده سبز : پرده سبز (که ممکن است رنگ های دیگری هم به جای آن باشند که بسته به این دارد از چه سوژه ای استفاده می کنند) که در حقیقت پرده هایی هستند که در هنگام فیلم برداری در قسمتی از صحنه قرار داده می شوند تا در مراحل پس از تولید تصاویر دیگری به جای آن ها افزوده شود.

کروماکی: کروماکی که بسیاری آن را با پرده سبز یکی تصور می کنند در حالی که با هم فرق دارند چون که کروماکی به فرآیندی گفته می شود که ترکیب لایه های تصویر بر اساس رنگ است. علت این که از رنگ ها استفاده می کنند این است که هر رنگ یک طیف خاصی را دارد.

پرده کروماکی

با این توضیح متوجه می شوید که پرده سبز تنها یکی از پروسه کارهایی است که در کروماکی انجام می گیرد و به طور کلی کروماکی تکنیکی است که به وسیله ی نرم افزار های مختلفی که کار ادیت را انجام می دهند، تصاویر مورد نظر به فیلم اضافه شود.


نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد چیست و چه طور آن را دریافت کنیم؟


پیش تر هم توصیح دادیم که از کروماکی علاوه بر فیلم سازی در کارهایی نظیر هواشناسی و بخش های مختلف برنامه های تلویزیونی استفاده می کنند.

اجاره استودیو در کرج

اگر به دنبال اجاره یک استویو خوب در کرج هستید یا به دنبال مکانی تخصصی برای اجاره استودیو کروماکی یا استودیو فیلم سازی می گردید اکسینو پیشنهاد بسیار خوبی است.

شرکت اکسینو که فعال در زمینه های طراحی سایت و انواع تولید محتوا می باشد، می تواند به شما برای اجاره کردن استودیو کروماکی کمک کند.

شما می توانید برای اجاره کردن استودیو کروماکی در کرج و گرفتن مشاوره از طریق شماره های زیر در ارتباط باشید.

تماس با اکسینو™

  • مشاوره: 09337783020 (زمانی نسب)
  • ساعت کاری: شنبه تا پنجشنبه 10 صبح تا 6 عصر

مشاوره کاملاً رایگان است!

قیمت اجاره استودیو در کرج

قیمت اجاره استودیو کروماکی در کرج بر اساس ساعات و همین طور روز های مورد نیاز فیلم برداری تعیین می شود. و همین طور تجهیزاتی که مورد استفاده قرار می گیرند می تواند در قیمت نهایی تاثیر گذار باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص اجاره استودیو در کرج با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

تماس با اکسینو™

  • مشاوره: 09337783020 (زمانی نسب)
  • ساعت کاری: شنبه تا پنجشنبه 10 صبح تا 6 عصر

مشاوره کاملاً رایگان است!

پانوشت: استودیو ضبط فیلم در کرج, بهترین استودیو عکس و فیلم کرج, استودیو کروماکی در کرج, هزینه اجاره ساعتی استودیو فیلمبرداری کرج, قیمت اجاره استودیو در کرج, استودیو خوب در کرج, استودیو فیلم و عکس در کرج, استودیو فیلم برداری در کرج
3.8/5 - (23 امتیاز)