وقتی وارد سایتی میشوید حتما لینک ها یا تصاویری را مشاهده کرده اید. میتوانید با کلیک بر روی آنها وارد صفحه ی دیگری از اینترنت شوید و این صفحه ممکن است از همان سایت یا سایت دیگری باشد. بطور مثال شما وارد سایت X می شوید و بعد از خواندن مقداری از مطالب، لینک سایت Y را مشاهده می کنید، در این صورت سایت X به سایت Y یک لینک خروجی داده است و سایت Y لینک گرفته است. ربات های گوگل از طریق همین بک لینک ها، ارزش و اعتبار سایت را بررسی میکنند. پس بک لینک ها اهمیت بالایی در رتبه بندی و ارزش سایت ها دارند.

انواع بک لینک

لینک ها به دو بخش کلی زیر تقسیم می شوند :

بک لینک های داخلی و خارجی

در هر سایت لینک هایی قرار داده شده است که اگر بر روی آنها کلیک کنید، صفحه جدیدی باز می شود اگر این صفحه آدرس اینترنتی یکسانی با سایت داشته باشد یعنی شما وارد صفحه ی دیگری از همان سایت شده اید و لینک داخلی محسوب می شود. ولی اگر آدرس اینترنتی جدیدی را در بالای صفحه مشاهده کردید یعنی شما وارد سایت دیگری شده اید و این یک لینک خروجی است.

بیشتر بخوانید: چگونه می توانید بهترین مشاوره سئو را دریافت کنید؟

بک لینک های فالو (FOLLOW) و نو فالو (NO FOLLOW)

لینک ها بصورت پیش فرض دوفالو هستند مگر آنکه در کد HTML بصورت نوفالو تنظیم شوند. در صورت استفاده از این گونه لینک های دوفالو اعتباری از سایت دهنده به سایت گیرنده داده می شود. لینک های نوفالو به خزنده های گوگل اعلام می کنند که این پیوند را دنبال نکنید! پس برای ربات های گوگل ارزش و اعتباری ندارند، اما استفاده از این نوع لینک ها اجباری است، در واقع برای اینکه در لینک سازی خارجی طبیعی عمل کنید باید از این هم استفاده کنید. لینک های نوفالو در فیس بوک ، شبکه های اجتماعی و پروفایل ها کاربرد بیشتری دارند زیرا این وبسایت ها نیازی به ارزش گذاری ندارند.

متن لینک یا متن لنگر (ANCHOR TEXT)

متن لینک به عباراتی گفته می شود که لینک بر روی آنها قرار داده شده است و معمولا دارای فونت یا رنگ متفاوتی با دیگر نوشته های سایت است. اگر بر روی آنها کلیک کنید وارد صفحه جدید می شوید. بطور مثال حتما تا بحال عبارت “ اینجا ” یا ” از این قسمت وارد شوید ” را مشاهده کرده اید که این کلمات متن لینک یا ANCHOR TEXT محسوب میشوند.
برای داشتن یک متن لینک خوب بهتر است نکات زیر را در نظر بگیرید :

  • از کلمات کلیدی یا هدف استفاده کنید.
  • از اسم برند مورد نظرتان استفاده کنید.
  • متن لینک میتواند ترکیبی از کلمه کلیدی یا اسم برند باشد.
  • از کلمات عمومی مانند صفحه یا منبع استفاده کنید.
  • از عبارت طولانی و هدایت کننده مانند “از این قسمت کلیک کنید” استفاده کنید.
  • از عبارات طولانی و جالب برای جذب مخاطب استفاده کنید.

پیج رنک (pagerank) چیست؟

در سال 1990 گوگل مفهومی بنام پیج رنک معرفی کرد. از این رو تعداد بک لینک های یک سایت بر رتبه بندی آن سایت تاثیر بسیاری بالایی داشت. و بسیاری از متخصصین اقدام به تبادل و خرید بک لینک میکردند تا جایگاه خود را در صفحات گوگل بالا ببرند. پس از مدتی که معاملات بک لینک افزایش یافت و بسیاری از افراد برای بهبود سایت خود از بک لینک های غیر طبیعی و نامرتبط استفاده می کردند. بنابراین در سال 2012 گوگل الگوریتم های خود را بروز رسانی کرد و الگوریتم پنگوئن را به دیگر الگوریتم های خود افزود. این الگوریتم که الگوریتمی ضد اسپم است، وابستگی رتبه بندی سایت ها به لینک سازی را به حداقل رساند. این الگوریتم سایت هایی که به روش غیر طبیعی مانند لینک سازی اسپم، قصد بالا بردن رتبه خود را دارند شناسایی و جریمه میکند. بعد از اضافه شدن این الگوریتم مفهوم پیج رنک در رتبه بندی ها از بین رفت. الگوریتم پنگوئن هم اکنون نیز فعال است و جزئی از هسته اصلی الگوریتم های گوگل محسوب می شود.

چگونه برای سایت خود بک لینک ایجاد کنیم؟

اولین قدم برای بالابردن رتبه بندی سایت تولید محتوای با کیفیت و خوب است چرا که با این کار سایت های دیگر را به محتوای شما جذب خواهند شد و احتمال لینک دهی به سایت شما بالا می رود. اما برای پیشرفت در شروع کار باید خودتان هم دست به کار شوید. با در نظر گرفتن نکات زیر میتوانید خودتان لینک سازی را شروع کنید.

پست مهمان

وب سایت هایی وجود دارند که از یک نویسنده مهمان برای نوشتن و اشتراک گذاری مطالب استقبال می کنند. بنابراین شما می توانید یک محتوای مناسب با موضوعتان در این نوع سایت ها بنویسید و بک لینک هایی که به سایتتان وارد میشوند را در آن قرار دهید و سپس این وبسایت را نشر دهید.

صفحات خراب سایت ها

ابتدا در صفحات سایت هایی که موضوعات مرتبط با سایت شما دارند گشت و گذار کنید. سپس صفحات خراب و ناقص آنها را شناسایی کنید. و سعی کنید برای آن صفحات محتوای مناسبی تهیه کنید، در این مرحله می توانید با مدیر سایت تماس بگیرید و از او بخواهید که محتوای شما را با گذاشتن لینک سایت شما در صفحه مورد نظر قرار دهد.

شبکه های اجتماعی

می توانید متناسب با موضوع سایت خود برای صفحات اجتماعی ویژه ایی ایجاد کنید. شبکه های اجتماعی به دلیل داشتن تعداد زیادی کاربر می توانند بستر مناسبی برای دیده شدن سایت شما باشند بنابراین تولید محتوا و نشر آن با اضافه کردن لینک سایتتان میتواند بسیار موثر باشد.

رپورتاژ آگهی

یکی دیگر از روش های بسیار مهم انتشار رپورتاژ آگهی است. در این روش شما محتوای خود را در سایت های معروف و پرمخاطب قرار می دهید و برای انکرتکست های مهم محتوای خود بک لینک می دهید.
لازم است بدانید که بک لینک از هر سایت و نوعی که باشند دارای ارزش یکسانی برای بالا بردن رتبه سایت شما نیستند. بنابراین باید تکنیک های لازم برای بک لینک گذاشتن را بدانیم.

ارسال دیدگاه در بخش نظرات سایت های دیگر

یکی دیگر از روش های که می توانید بدون هزینه بک لینک بگذارید گذاشتن لینک در بخش نظرات سایت های مرتبط است. البته این روش باید به گونه ایی صورت گیرد که هدف شما صرفا لینک گذاری نباشد، برای آنکه ارسال یک دیدگاه مناسب برای بک لینک گذاری به نکات زیر توجه کنید:

  • از یک اکانت با هویت واقعی استفاده کنید.
  • دیدگاه شما باید با محتوای صفحه مرتبط باشد.
  • لینک خود را در متن دیدگاه قرار دهید.
  • می توانید دیدگاه خود را در قالب سوال مطرح کنید.
  • از ارسال نظرات زیاد خودداری کنید.
  • نظرات خود را در پاسخ به کاربران و یا مدیر سایت ارسال کنید.

چگونه یک بک لینک ارزشمند می شود؟

بک لینک ها دارای ارزش یکسانی نیستند بلکه برای ارزشمند بودن، باید از نوع فالو (follow) باشند و از سایت های معتبری گرفته شوند که محتوای مرتبط با موضوع سایت شما را داشته باشند، این نوع لینک ها بسیار ارزشمند تر از بک لینک هایی هستند که از سایت های غیر مرتبط و اسپم گرفته می شوند.

اعتبار دامنه یا Domain Autorithy

همانطور که اشاره کردیم بک لینک باید از سایت های معتبر گرفته شود. بعضی از سایت ها به دلیل شهرت و شناخته شدگی نیاز به بررسی ندارند. اما اعتبار بسیاری از سایت دیگر باید بررسی شود. اما شاید فکر کنید چگونه؟ با استفاده از مفهمی بنام domain autorithy که میزانی برای سنجش اعتبار دامنه است میتوانیم به اعتبار سایتی پی ببریم. DA یا همان اعتبار دامنه عددی بین 0 تا 100 است که هرچه این عدد به 100 نزدیکتر باشد اعتبار دامنه افزایش می یابد.

اعتبار صفحه یا Page Autorithy

اعتبار صفحه مفهومی شبیه به اعتبار دامنه دارد با این تفاوت که اعتبار دامنه اعتبار کل دامنه در نظر گرفته می شود و در اعتبار صفحه تنها اعتبار یک صفحه از سایت سنجیده می شود. بنابراین هنگام گرفتن بک لینک از سایت ها، بهتر از یک صفحه با DA بالا بک لینک را دریافت کنید. اما چگونه می توانیم به DA و PA سایت ها و صفحات مختلف پی ببریم؟! از ابزاری بنام Moz Bar استفاده کنید.

تعداد لینک های خروجی

شاید بخواهید بدانید که رتبه و ارزش واقعی یک لینک چگونه تعیین می شود. بطور مثال شما یک سایت دارید و به روش هایی برای سایت خود بک لینک سازی کرده اید در این صورت رتبه ایی که از طریق بک لینک به سایت مقصد منتقل می شود، بین بک لینک های موجود در هر صفحه تقسیم می شود. بنابراین هر چه تعداد بک لینک ها کمتر باشد رتبه سایت افزایش می یابد.

ارتباط موضوعی با سایت بک لینک دهنده

یکی دیگر از مواردی که برای بالا بردن رتبه در گوگل موثر است، مرتبط بودن سایت شما با صفحه ی سایتی است که به شما لینک می دهد. زیرا اگر مرتبط نباشند مخاطبان زیادی را جذب نمی کند و ارزش و اعتباری برای سایت شما دریافت نمیشود. بعنوان مثال اگر سایت شما در مورد آشپزی است بهتر از سایت های مرتبط مانند فروشگاه های آنلاین مواد غذایی لینک دریافت کنید.

محل قرار گیری بک لینک

هر سایت از بخش های header ، slider ، content ، sidebar و footer تشکیل شده است، که همه این بخش ها دارای ارزش یکسانی برای قرار گیری بک لینک ها نیستند. لینک هایی که در قسمت فوتر و ساید بار قرار میگیرند، در همه ی صفحات سایت نشان داده می شوند. به این نوع لینک ها sitewide گفته می شود. اگر در همه ی صفحات خود بک لینک قرار دهید، ممکن است گوگل آن را بک لینک پولی و خریداری شده تلقی کند و توسط الگوریتم پنگوئن سایت شما جریمه می شود.

منظور از بک لینک پولی چیست؟

در واقع گوگل هر بک لینک را به عنوان یک امتیاز و رای برای سایت مقصد در نظر می گیرد. پس اگر این لینک شما از یک سایت معتبر و با رنک پیج بالا گرفته شود تاثیر بیشتری بر رتبه بندی سایت شما خواهد گذاشت.از این رو بسیاری ار افراد با خریداری لینک از سایت هایی با رنک پیج بالا سعی در بهبود سایت خود دارند، اما گوگل مخالف خرید بک لینک است. و در صورت استفاده سایت ها از آن، سایت های متخلف را جریمه کند. که در این صورت هم سایت فروشنده و هم سایت خریدار متخلف محسوب می شود.

تشخیص خرید بک لینک توسط گوگل

گوگل با روش های مختلفی می تواند به این تخلف پی ببرد. شاید تصور کنید که گوگل زمان لازم برای گشت و گذار در سایت ها و شناسایی این تخلف را ندارد بله تصور درستی است. اما سایت هایی که فروش بک لینک انجام می دهند. به دلیل زیاده روی در فروش و دادن لینک به سایت های مختلف زودتر شناسایی می شوند. و حتی اگر گوگل متوجه نشود، سایر رقبا این سایت ها را به گوگل گزارش می دهند. در این هنگام سایت متخلف توسط کارشناسان بررسی میشود و در صورت اطمینان حاصل کردن از انجام تخلف، بصورت دستی سایت را جریمه می کنند. حتی اگر بک لینک ها در ازای مبادله کالا یا خدمات گذاشته شوند، تخلف محسوب می شود. سایت هایی که جریمه شده اند یک پیام با موضوع Unnatural Links در بخش Manual Actions سایت دریافت می کنند.

اهمیت بک لینک

با لینک گرفتن از سایت ها ، به خصوص سایت های معتبر و مرتبط می توانید به یکی از مراجع مورد اطمنیان در حوزه خود تبدیل شوید. در واقع هر بک لینکی که از سایت ها دریافت می کنید مانند یک رای برای سایت شما در نظر گرفته می شود و در رتبه بندی ها جایگاه شما را بالا می برد. در واقع هر چه در رتبه بندی ها جایگاه بالاتری داشته باشید اعتماد بیشتری برای مراجعه کنندگان حوزه خود دارید.

صفحات جدید از طریق بک لینک ها به گوگل شناسایی می شوند

یکی از راه های اصلی ایندکس شدن محتوای تولید شده دریافت این گونه لینک ها است. ربات های گوگل از طریق بک لینک ها صفحات تازه ساخته شده را پیدا می کنند. پس بهتر است از یک سایت قابل اعتماد لینک دریافت کنید و به گوگل شناخته شوید.

بک لینک ها باعث افزایش اعتبار سایت میشوند

تصور کنید شما سایتی دارید که دارای محتوای جدید و با کیفیتی است یا یک کسب و کار شناخته نشده و جدید راه اندازی کرده اید، در این مرحله برای شناخته شدن و افزایش اعتبار و اعتماد بهتر است از منابع و سایت های معتبر لینک دریافت کنید.

بک لینک ها ترافیک ارجاعی را به صفحات شما انتقال می دهند

امروزه یکی از ضروری ترین موارد برای یک وب سایت افزایش ترافیک آن وب سایت است. تعداد بازدید کننده سایت و اینکه چه مقدار از مطالب سایت توسط کاربران دیده شده است، میزان ترافیک یک وب سایت را تعیین می کند. یکی از روش های بالا بردن ترافیک وب سایت بک لینک هایی است که از دیگر سایت ها می گیرید. بنابراین اگر از سایت هایی با ترافیک بالا بک لینک بگیرید، ترافیک ارجاعی به صفحات شما هم افزایش می یابد.

4.4/5 - (8 امتیاز)